آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۸

چکیده

مقدمه و هدف پژوهش: هدف کلی در این تحقیق، بررسی نقش تغییر نگرش معلمان در میزان عملکرد یاددهی- یادگیری آن ها در مدارس مقطع ابتدایی شهرستان مراغه در سال تحصیلی 90-1389، می باشد. روش پژوهش: این پژوهش به روش تجربی انجام شده است که در آن، نقش تغییر نگرش معلمان در کیفیت عملکرد یاددهی-یادگیری آن ها مورد بررسی قرارگرفته است و به همین منظور برای سنجش تأثیر متغیر مستقل (تغییر نگرش) بر روی متغیر وابسته (عملکرد یاددهی-یادگیری)، از میان جامعه آماری که بالغ بر 699 نفر معلم مرد و زن دوره ابتدایی شهرستان مراغه بود، تعداد 50 نفر به عنوان نمونه، به صورت تصادفی طبقه ای انتخاب شدند و با پیش آزمون محقق ساخته، وضعیت اولیه نگرش آنان سنجیده شد و همچنین به وسیله چک لیستی محقق ساخته، کیفیت عملکرد یاددهی-یادگیری آن ها مورد مشاهده قرار گرفت و سپس طی یک دوره آموزشی، جهت بهبود نگرش آن ها به حرفه معلمی، آموزش هایی به آنان داده شد و در ادامه، نگرش جدید آنان از طریق پس آزمون و عملکرد یاددهی-یادگیری نهایی معلمان بعد از آموزش، در کلاس درس مشاهده و نمره گذاری شد و در نهایت بعد از دو بار آزمون و سنجش مقدماتی و نهایی، میانگین های دو آزمون استخراج شد و معنی داری میانگین ها با استفاده از آزمون (t دو نمونه ای) بررسی شد یافته ها و نتیجه گیری: طبق نتایج تحقیق، فرضیه اصلی تحقیق و به تبع آن، فرض های فرعی، مورد تایید قرار گرفت و نتیجه گرفته شد که با اصلاح نگرش معلمان، فعالیت های یاددهی-یادگیری آنان بهبود می یابد.

A survey on the effect of teacher’s attitude changing in their teaching-learning performance (Case study, primary school in Maragheh at 1389-90)

Introduction and Research Goal: Educational system of any community plays a great role in helping people reach misery or salvation and teachers with high level of knowledge and descent responsibility are the biggest catalysts in the process of leading young students toward a prosperous future for themselves and their country. Method: This research has been fulfilled experimental and it has considered the role and the relation of the teachers' viewpoint changing in their teaching and learning function quality. For this purpose from among of the statistical community including 699 male and female teacher at the elementary level of Maragheh, 50 people were selected by chance as sample in order to evaluating of the effect of the independent variant(viewpoint changing) on dependent variant (teaching-learning function). They were pre-tested and primary state of their viewpoint was evaluated. Also the quality of their teaching-learning function observed by a list, then during an instructional period the instructions were taught them in order to improving their viewpoint towards teaching. And their new viewpoint was observed and marked through post-test and teachers' teaching-learning function after instruction in the class. Finally the averages of the both test were presented after a test in two times and primary and finally evaluation, then the significance of the average was considered by using of test (two sample test) and the basic and the secondary theory of the research approved. Findings: the findings of this research show that was concluded that there is a positive relationship between research's dependent and independent variant. Conclusion: teachers' teaching-learning activities improve with their viewpoint correction.

تبلیغات