آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۹

چکیده

مقدمه و هدف پژوهش: در این پژوهش سعی شده تا با دیدگاهی دگرگونه، عوامل و مولفه های کلیدی در موفقیت مدیریت دانایی را شناسایی و بر اساس نقشه دانشی ساختاری با انجام مصاحبه با کارکنان و بررسی تجربیات و سوابق کاری و آموزشی آن ها در میان هر یک از حوزه های دانشی نسبت به ارائه الگوی نقشه دانشی برای سازمان های فرهنگی اقدام گردید. این پژوهش از لحاظ روش کار بر روی ساختارهای کیفی می باشد و از حیث روش تحقیق یک مدل سازی ریاضی و کمی را مطرح می سازد و از حیث هدف کاربردی است. روش پژوهش: از این رو بادی های برنجی ادبیات موجود و صورت گرفته در بین صاحب نظران و خبرگان در این حوزه ابتدا 16 عامل به عنوان عوامل مهم در موفقیت مدیریت دانایی در سازمان ها شناسایی شده و سپس نسبت به تعیین اهمیت و رتبه بندی و میزان تأثیرگذاری آن ها در ارائه یک نقشه دانشی اقدام شد. در این رابطه ابتدا پرسشنامه ای برای استفاده از نظرات خبرگان و صاحب نظران در رشته مدیریت و مدیران ارشد بین سازمان تهیه گردید که پس از جمع بندی نتایج بدست آمده   یبریبیشبریبشرآمده پرسشنامه ای با 21 سؤال بر اساس عوامل طبقه بندی شده با اولویت بالا از بین 16 عامل فوق در اختیار معاونت پژوهش و ارتباطات فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران قرار گرفت. همچنین اولویت بندی و وزن دهی هر یک از این عوامل با استفاده از نرم افزارهای اکسل[i] و مطلب[ii] و روش آماری محاسبه میانگین هندسی و حسابی الگوی مذبور طراحی و پیشنهاد گردید. یافته ها و نتیجه گیری: در این بین عوامل فرهنگ ارزشی و ساختاری نسبت به بقیه عوامل از اولویت و اهمیت بالاتری در الگوی دانشی سازمان نقش داشتند. در این بین بعد فرهنگ ارزشی سازمانی از عوامل ساختاری همچنین بعد اعتماد از عوامل فرهنگی، دارای بیش ترین اهمیت در بین ابعاد دیگر بودند. در انتها هم با توجه به وزن دهی مولفه ها و شاخص های کلیدی در موفقیت مدیریت دانایی در معاونت مورد مطالعه نسبت به ارائه یک الگوی نقشه دانشی در بنیاد شهید و امور ایثارگران اقدام شده است. <br clear="all" />    

Design of a knowledge map framework for cultural organizations (Case Study: Department of Communication and Cultural Foundation of Martyrs and Veterans Affairs)

Introduction and Objective: Today, the Knowledge is a base for non –sensible assets and properties and has found its original place in organizations after 2000. Using knowledge in a better and more efficient way in an organized and managed style according to values culture have generated an incredible progress in profit and organizational lift in different dimensions such as human, technology, economy, social and specially culture in successful organizations . The nowadays value of organizational new modules in knowledge- based organizations have been say according to a culture of values which itself is a basic for new re-engineering . Methods: Hence, we have tried to identify, with different views, the key factors of a knowledge management success and to present a metamorphic knowledge map pattern on basis of cultural organizations constructions. According to present literature among experts of this field, in first glance, there are some 16 factors as the important factors in knowledge management success in organizations and then we will show the importance and rate of efficiency of them in a knowledge map. In relation with this, first of all we provided a questionnaire for benefitting the experts in management’s points of view and also the views of top managers in organization. After summarizing, a questionnaire with 21 questions was provided according to classified factors (above mentioned) a many 16 factors and handed to assistance of research and cultural relations of martyr foundation and veterans affairs. Also the priorities and weight of each factor was planned and suggested using soft ware’s excel, mat lab and statistical methods of geometrical and numerical averages of the pattern . Conclusion: In this regard, the factors related to values culture and construction cultures are more important than others in knowledge pattern of organization. Organizational values culture dimension is more important of others as well as confidence. Finally, regarding the rates and weights of key factors in knowledge management success in assistance under study, was leading to present knowledge map pattern in martyr foundation and veterans affairs

تبلیغات