آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۹

چکیده

مقدمه و هدف پژوهش: طی دهه های اخیر، موضوع نوآوری و کارآفرینی توجه زیادی را در بخش فرهنگی به خود جلب کرده است. این پژوهش برای بررسی توانمندی های کارآفرینی سازمانی در سازمانها و نهادهای فرهنگی انجام گرفنه تا الگویی را برای تبیین نقش مولفه های عوامل ساختاری، رفتاری و زمینه ای )محیطی( در فرآیند ارتقای کارآفرینی سازمانی در دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات ارائه نماید. روش پژوهش: این پژوهش از روش توصیفی- همبستگی با استفاده از زمینه یابی یا پیمایشی انجام گرفته وداده های میدانی عمدتاً از طریق پرسشنامه گردآوری شده و در تجزیه و تحلیل داده ها از انواع روشهای آماری توصیفی و استنباطی استفاده شده است. یافتهها: یافته های این پژوهش نشان می دهد که واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی تهران از کارآفرینی مطلوبی برخوردار نیست. آزمون همبستگی روابط بین عوامل ساختاری، رفتاری )محتوایی( و زمینه ای با کارآفرینی را تایید نمود وهمچنین آزمون فرضیه ها نشان داد از بین این عوامل، عامل زمینه ای و ساختاری به ترتیب بیشترین و کمترین تاثیر را بر ارتقای کارآفرینی در دانشگاه دارند. نتیجه گیری: صاحبنظران اعتقاد دارند که ساختار سازمانی مهمترین فضای کارآفرینی سازمانی است و نتایج این پژوهش نشان می دهد که ساختار حاکم بر واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی تهران دارای ساختار رسمی مبتنی بر قوانین و مقررات و سلسله مراتب اداری است که با شرایط لازم برای ارتقای کارآفرینی سازمانی فاصله دارد لذا طراحی و الگوی بومی ارائه شده در این پژوهش می تواند به ارتقای کارآفرینی سازمانی براساس مدل سه شاخه عوامل ساختاری، رفتاری و محیطی کمک نماید.

Designing and offering a local pattern for promotion of organizational entrepreneurship in cultural organizations in 1388

Introduction &The purpose of Research: In recent decades, matter of innovation and entrepreneurship has been paid special attention in cultural section to itself .This research performed for investigation of empowerment of organizational entrepreneurship in cultural organizations until offer a local pattern for explaining the role of structural, behavioral(content) and environmental(context) factors for promotion of organizational entrepreneurship in Sciences and Research unit of Tehran Islamic Azad university.( research statistical society is 750 and statistical sample is 70).      Method: This research accomplished by descriptive-correlation method By using survey. Data collected of questionnaire and the first for correlation, data analysis fulfilled the inference & descriptive statistics by SPSS and the second for structural equation analysis, influence of independent variables on dependent variables by Lisrel ver. 8.5. Findings: Findings of research show that this unit doesn’t have desirable entrepreneurship. Correlation test confirmed the relation structural, behavioral(content) and environmental(context) factors with entrepreneurship, also findings confirmed that among of these factors, context factor and structural factor have the most and the least influence on entrepreneurship, respectively. Conclusion: So clear-sighted (persons) believe that organizational structure is the most important space for organizational entrepreneurship, and the results of this research show that dominant structure on Sciences and Research unit of Tehran Islamic Azad University is on basis of formal rule and hierarchy that have distance with organizational entrepreneurship. So Designed and offered a local pattern could help to promotion of organizational entrepreneurship basis of three-dimensional model structural, behavioral and environmental factors.

تبلیغات