آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۸

چکیده

. این پژوهش با هدف ارزیابی نقش فعالیت قصه گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حفظ و تقویت هویت فرهنگی کودکان و نوجوانان در بین مسئولان و مربیان کانون با استفاده از پرسش نامه و به روش توصیفی انجام گرفته است . در این پژوهش کاربردی ، پژوهشگر ابتدا به تعریف فرهنگ و هویت، ارزش های فرهنگی از دیدگاه های مختلف پرداخته و سپس به نقش نمادها ی فرهنگی و ه نجارهای اجتماعی و جغرافیایی در شکل گیری فرهنگ آنان پرداخته و سپس با بررسی موردی فرهنگ ایران در ا ین زمینه و اهمیت نقش قصه گویی در انتقال میراث گذشتگان به نسل های کنونی و تاریخچه و شکل فعالیت قصه گویی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پرداخته است. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که فرضی ههای پژوهش مورد تایید بوده و نشان می دهد که محتو ای فعالیت های کا نون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و قصه گویی به هویت فرهنگی کودکان و نوجوانان موثر است و در این فعالیت ها به باورهای مذهبی، ارزش های فرهنگی، اسطوره ها، میراث فرهنگی و نمادهای فرهنگی و جغرافیایی ایران توجه شده است

Assaying the Role of the Intellectual Nurturing Center of Kids & Teenagers on Protecting & Strengthening Their Cultural Identity (Emphasizing on Story Telling)

This research aims to assay the role of story telling at the Intellectual Nurturing Center of Kids & Teenagers (Kanoune Parvareshe Fekriye Koudakan va Nojavanan or KPF) on protecting and strengthening their cultural identity amongst the instructors. Questionnaires were handed out and the research was done through the descriptive research method. The researcher has initially defined culture, identity and various viewpoints of cultural values; then, has studied the effect of mending cultural symbols and social & geographical standards on culture formation and eventually studies how Iran’s Culture and story telling has effected the extent of carrying and maintaining Iran’s cultural heritage through generations. The results show that the research hypotheses are correct and that the activities done by the Intellectual Nurturing Center of Kids & Teenagers (KPF) positively affect their cultural identity by taking notice of religious beliefs, cultural values, legends, cultural heritage and cultural & geographical symbols.

تبلیغات