آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۸

چکیده

در این پژوهش به منظور طراحی مدل مطلوب توسعه فرهنگی برای رسانه ملی و تعیین شاخص های فرهنگی توسعه از نظرات و دیدگاه های صاحبنظران و کارشناسان، همین طور گزارشات جهانی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد ( یونسکو ) در بخش توسعه فرهنگی و نیز مجموعه گزارشات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استفاده گردیده است     . بر این اساس ابعاد، مولفه ها و شاخ صهای موثر در توسعه فرهنگی با رویکرد رادیویی و تلویزیونی تعیین و سپس با مراجعه به خبرگان     ( اساتید حوزه های مدیریت، علوم اجتماعی و ارتباطات ) میزان اهمیت هر یک از آنها مشخص و نهایتاً مدل مزبور در     4 بعد، 13 مولفه و 42 شاخص طراحی شده است . در مرحله ی بعد به منظور سنجش قابلیت پیاده سازی مدل طراحی شده، در قالب پرسشنامه با مراجعه به مدیران ارشد   سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی، وضعیت موجود رسانه ملی در هر یک از مولفه های موثر بر توسعه   فرهنگی رادیویی     - تلویزیونی تعیین و میزان انحرافات از وضع آرمانی و مطلوب محاسبه گردیده است . نتایج حاصله بیانگر آن است که میزان انحرافات، از وضع آرمانی حدوداً بین     47 تا 62 درصد و میزان انحرافات از وضعیت مطلوب بین     27 تا 54 درصد می باشد .  

Designing an Assessment Model for the Impact of the National Media on Cultural Development

In this research, in order to design a desirable model for the cultural development of the national media, and to determine the cultural development indicators, the experts and theorists' viewpoints and also the universal reports of the UN educational, scientific and cultural organizations (UNESCO) on cultural development as well as the reports from the Ministry of Culture and Islamic Guidance are used. Based on all this, the effective dimensions, factors and indicators on cultural development are specified regarding the radio and television sector, and the importance of each is determined by consulting the elites (professors in management, social science and communications fields). Finally the model is designed by 4 dimensions, 13 factors and 42 indicators. Afterwards, in order to examine the possibility to implement the desired model, a questionnaire is offered to head managers of the foresaid organization, and the present status of the national media according to each of the effective factors on the radio and television cultural development is determined. Then the deviation amount from both the ideal and the desirable status is measured. The results show that the deviation amount from the ideal status is between almost 47 to 62 percent, and the deviation amount from the desirable status is between 27 to 54 percent.

تبلیغات