آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۹

چکیده

این پژوهش به بررسی نقش سازمان و فرهنگ و ارتباطات اسلامی در تبادل فرهنگی با سایر کشورها از منظر عناصر مدیریت فرهنگی پرداخته است که می توان آن را در واقع نوعی بررسی روابط فرهنگی ایران با دیگر کشورها دانست . این پژوهش که به روش پیمایشی و با استفاده از پرسشنامه نظرات 210 نفر از مدیران و رایزنان فرهنگی،   60   نمایندگی سازمان ارتباطات اسلامی را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و به این نتیجه رسیده است که زمینه و امکانات و نیز اختیارات لازم برای تبادل فرهنگی بین کشورهای مختلف برای سازمان فر هنگ و ارتباطات اسلامی   وجود دارد ولی طراحی الگوی مطلوب مدیریتی برای تعیین استراتژی جامع فرهنگی در خارج از کشور ضروری   است که این مسئله با بکارگیری نوعی قالب دیپلماسی فرهنگی تاثیرگذار در مناطق مختلف جغرافیایی با توجه به   اولویت بندی عناصر مدیریت فرهنگی امکان پذیر است       .  

Evaluating the Role of the Islamic Culture and Relations in Cultural Interchanging with Other Countries

This research has concentrated on the study of Islamic organization, culture and relations in interchanging cultural aspects with other countries in terms of cultural management which could be known as a study of Iran's cultural relations with other countries. This research has been done through the measurement method and 210 questionnaires were collected from cultural managers and counselors to analyze 60 representatives of the Islamic Relations Organization. The conclusion was that there are the necessary facilities and authorities for cultural interchange among different countries for the Islamic Culture and Relations Organization. But, designing the proper management model for specifying the complete cultural strategy abroad is essential which is only possible through using some kind of an influential cultural diplomatic structure in various geographical regions according to the list of priorities set by the cultural management elements.

تبلیغات