کلید واژه ها: صنعت فرهنگی صنایع فرهنگی

حوزه های تخصصی:
شماره صفحات: ۱۷ - ۳۵
دریافت مقاله   تعداد دانلود  :  ۵۶

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۹

چکیده

مقاله حاضر برگرفته از کاری پژوهشی با عنوان "بررسی موانع صنعت فرهنگی میان تجار ایران وآذربایجان"می باشد که در سال1385در شهر آستارا انجام گرف ته است . در این مقاله نخست به اهمیت نقشفرهنگ در توسعه کشورها پرداخته و ضمن تبیین جایگاه دولت در این مقوله، به تعریف صنعت فرهنگی و دامنه فعالیت های مربوط به این صنعت اشاره می نماید و به دنبال آن، وضعیت صنایع فرهنگی در اقتصاد کشورهای در حال توسعه را شرح می دهد. در ادامه ضمن ارائه مدل مفهومی پژوهش، به موانع سیاسی، اقتصادی، مدیریتی، تکنولوژیکی و قانونی به عنوان متغیرهای مستقل تحقیق پرداخته و سپس به نتایج پاره ای از تحقیقات در داخل کشور پیرامون موانع تجارت خارجی اشاره می کند. در نهایت نیز ضمن معرفی جامعه و نمونه آماری، چگونگی تست فرضیات پنج گانه پژوهش توصیف می گردد.

REVIEWIG THE BARRIERS OF CULTURAL INDUSTRY BETWEEN MERCHANTS OF IRAN AND AZERBAIJAN

The present article is taken from an investigational work with the title of “Reviewing the barriers of cultural industry between merchants of Iran and Azerbaijan”, which is done in Astara city in2006. In this article, the importance of the role of culture in development of countries is considered first, and indicating the position of the state in this case, cultural industry and the range of activities in this industry are defined, and consequently, the condition of cultural industries in the economy of developing countries is explained. Afterwards, presenting a conceptual model of investigation, political, economic, managerial, technological, and legal barriers are concerned as independent variables of the research, and then the results from some researches o barriers of foreign business are pointed out. At the end, as the society and a statistical sample are introduced, it is described how to test the five hypothesis of the investigation.

تبلیغات