آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۸

چکیده

هدف پژوهش : کارآفرینی محصولات فرهنگی ریشه در نوآوری و تغییرات فرهنگی دارد و عامل مهمی برای دریافت، فهم، کنترل و هدایت مطلوب این تغییرات، به سمت ارزش های مادی و فرامادی است که در مسیر تکامل با مداخلاتی مواجه و آفرینش سازنده آن مختل گشته؛ این پژوهش، با هدف شناسایی مداخلات مؤثر بر کارآفرینی محصولات فرهنگی در ایران انجام شده است. روش پژوهش: تحقیق با استفاده از یک روش کیفی مبتنی بر تحلیل مضمون در جهت شناسایی مداخلات مؤثر بر کارآفرینی محصولات فرهنگی در جامعه ایران انجام شده است. داده ها از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته و عمیق با 13 نفر از صاحب نظران در زمینه کارآفرینی محصولات فرهنگی با استفاده از تکنیک گلوله برفی گردآوری شد. یافته ها: یافته های این پژوهش را می توان در قالب سه محور مجزا طبقه بندی نمود؛ مداخلات اجتماعی، مداخلات بخش خصوصی و دولتی؛ مداخلات اجتماعی بواسطه ی ضعف سواد فرهنگی، نزاع های فرهنگی، ابهام در جامعه و الگوهای ذهنی کشنده ی خلاقیت و مداخلات بخش خصوصی متأثر از چالش های بازاریابی محصولات فرهنگی و تولید محصولات فرهنگی شکل گرفته است. مداخلات بخش دولتی بدنبال چالش سیاستگذاری نظام اداره ی فرهنگ، چالش های بازاریابی محصولات فرهنگی دولتی، چالش های تولید محصولات فرهنگی دولتی، چالش های ساختاری نظام اداره ی فرهنگ و چالش های نظام حمایتی اداره ی فرهنگ ایجاد شده است. نتیجه گیری: نتایج حاصل از این پژوهش، مداخلات اجتماعی در رابطه با وجود ابهام در جامعه و مداخلات اجتماعی در رابطه با ضعف سواد فرهنگی را به صورت ضمنی مورد تأیید قرار داده است.

Identifying Effective Interventions on Cultural Product Entrepreneurship in Iran

Research Objective: Entrepreneurship of cultural products is rooted in innovation and cultural change, and an important factor for receiving, understanding, controlling and optimally guiding these changes is towards material and meta material values, which in the course of evolution are interfered with and their constructive creation is disrupted, this study aims to identify the effective interventions on cultural product entrepreneurship in Iran. Research Method: The research was conducted using a qualitative method based on content analysis to identify effective interventions on entrepreneurship of cultural products in the context of Iranian society. Data were collected through semi-structured and in-depth interviews with 13 experts in the field of cultural products entrepreneurship using the snowball technique. Findings: The results can be classified into three classes: Social interventions, private sector interventions, and government interventions. Social interventions are become by poor cultural literacy, cultural conflicts, ambiguity in society, and deadly mental patterns of creativity in society. Private sector interventions are formed by the challenges of marketing cultural products and the challenges of producing cultural products. Also, public sector interventions have been created following the policy challenges of the cultural management system, the marketing challenges of government cultural products, the challenges of producing government cultural products, the structural challenges of the cultural management system, and the challenges of the culture management support system. Conclusion: The findings of this study have implicitly confirmed social interventions in relation to the existence of ambiguity in society and implicitly confirmed social interventions in relation to poor cultural literacy.

تبلیغات