آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۳۳

چکیده

از آنجایی که پرمخاطب ترین برنامه های رادیو و تلویزیون های جهانی، برنامه های ورزشی هستند و با توجه به تأثیرگذاری ویژه رسانه های ورزشی بر مخاطبان، پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان رعایت اخلاق رسانه ای در برنامه های ورزشی صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران (برنامه های ورزشی شبکه های سه و ورزش سیما و رادیو ورزش) انجام شد. جامعه آماری این پژوهش، دانشجویان مقاطع مختلف رشته تربیت بدنی دانشگاه های پیام نور تهران بود. در این پژوهش نمونه گیری به صورت تصادفی   طبقه ای انجام شد و تعداد نمونه بر اساس جدول مورگان، 125 نفر به دست آمد. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته بود. ﺟﻬﺖ ﺗﺠﺰیه و ﺗﺤلیل دادهﻫﺎی به دست آمده از ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و به تناسب فرضیه های پژوهش از آزمون های کلموگروف  اسمیرنوف، آزمون تی، تحلیل واریانس (آنوا)، لوین و آزمون توکی استفاده شد. وضعیت سه متغیر صداقت، عدالت، مسئولیت پذیری، اخلاق رسانه ای در برنامه های ورزشی، در سطح مطلوبی ارزیابی شد. بر حسب متغیر جمعیت شناختی سن، بین دیدگاه دانشجویان در مورد مؤلفه عدالت و اخلاق رسانه ای در برنامه های ورزشی، تفاوت معناداری مشاهده شد. بین گروه مردان و زنان در متغیرهای صداقت، عدالت، مسئولیت پذیری و اخلاق رسانه ای، اختلاف معناداری وجود نداشت. بر اساس یافته های پژوهش به نظر می رسد، حفظ و افزایش انگیزه افراد شاغل در برنامه های ورزشی صداوسیما، حمایت هایی مانند افزایش حمایت های مالی و معنوی، جهت حفظ رعایت اخلاق رسانه ای، ضروری است.

The extent of compliance with the media ethics in Islamic Republic of Iran Broadcasting ‘s sports programs

Considering that the most popular world radio and TV programs are sports programs and  due to the extensive and special impact of sports media on their audience, the present study aims to investigate the extent of compliance with media ethics in the sports programs of the Islamic Republic of Iran Broadcasting  (sports programs of Channel 3, Sports TV and Sports Radio). The statistical population of this research was the students of different grades of physical education at Payam Noor University in Tehran. This research was carried out based on random-stratified sampling and the number of samples was 125 students based on Morgan’s table. The research tool was a researcher-made questionnaire. In order to analyze the data obtained from the questionnaire, using SPSS statistical software, Kolmogorov-Smirnov, t-test, analysis of variance (ANOVA), Levin and Tukey Tests, were used in accordance with the research hypotheses. The status of three variables of honesty, justice, responsibility of media ethics in sports programs was evaluated at a favorable level. According to the demographic variable of age, a significant difference was observed between students’ views on the component of media ethics and justice in sports programs. There was no significant difference between the groups of men and women in the variables of honesty, justice, responsibility and media ethics. Based on the findings of the research, it seems that maintaining and boosting motivation of people working in sports radio programs, factors such as increasing the financial and moral supports, is necessary in order to maintain compliance with media ethics.

تبلیغات