آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۳۲

چکیده

با وجود پژوهش های متعدد، در رابطه با پیامدهای صحه گذاری چهره های ورزشی، مطالعه زیادی راجع به پیشایندهای اثربخشی صحه گذاری چهره های ورزشی انجام نشده است. این مطالعه، با هدف ارائه مدل ساختاری عوامل مؤثر بر اثربخشی صحه گذاری چهره های ورزشی انجام شده است. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ ماهیت و شکل اجرا، توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری این تحقیق، کلیه مخاطبان برنامه های صداوسیما در استان گلستان هستند (جامعه نامحدود) که از این میان، نمونه ای متشکل از 384 نفر انتخاب شده است. در این مطالعه، برای جمع آوری اطلاعات جهت آزمون فرضیه ها از پرسشنامه ای شامل چهار بُعد و 20 سوال استفاده شده که بر مبنای طیف لیکرت پنج درجه ای تدوین شده است. آزمون های چولگی و کشیدگی نشان داد، داده ها از توزیع نرمال پیروی می کنند. برای آزمون فرضیه ها از تکنیک مدل یابی معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج حاصل از آزمون فرضیه های اصلی نشان داد، سه عامل تناسب صحه گذار و محصول، جنسیت فرد ورزشکار و میزان فعالیت در شبکه های اجتماعی، بر اثربخشی صحه گذاری چهره های ورزشی، تأثیر معنادار و مثبتی دارد. در پایان، مطابق با نتایج به دست آمده، برخی کمبودهای موجود در رابطه با اقدام های فعلی صحه گذاری چهره های ورزشی داخل کشور به بحث گذاشته شده است.

The Structural model of factors affecting the approval of famous athletes

  Despite numerous research works, about the consequences of approval and endorsement of sports figures, not much study has been done on the background of such endorsement. This study was carried out with the aim of providing a structural model of the factors affecting the effectiveness of endorsement of sports figures. This research work, in terms of its purpose, is applied and in terms of its nature and form of implementation, a descriptive-survey. The statistical population of this research are all the audience of Iranian National Radio and Television organization (IRIB) in northern Iranian Golestan Province (unlimited population), from which a sample of 384 people were selected. In this study, in order to collect information for testing the hypotheses, a questionnaire with four dimensions and 20 questions was used, which was developed based on a five-point Likert Scale. Skewness- kurtosis tests showed that the data follows a normal distribution. The structural equation modeling technique has been used to test the hypotheses. The results of the main hypotheses test, showed that the three factors of appropriateness between the endorser and the product, the gender of the athlete, and the extent of his /her activity in social networks, have a significant and positive effect on the effectiveness of the endorsement of athletes. At the end, based on the findings of the study, some existing shortcomings related to the current actions taken for endorsement of famous athletes within the country, have been elaborated.

تبلیغات