انگیزش مدیران به منظور ارزیابی عملکرد زیردستان (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
این مقاله قصد دارد تا در مورد یکی از مشکلاتی تمرکز کند که در زمینه فرایند مدیریت عملکرد بارها از آن سخن گفته شده است؛ میزان رواج خطای تحریف در ارزیابی عملکرد. این مقاله تلاش میکند تا از طریق مصاحبه هایی نیمه ساختاریافته، پاسخ این سؤال را بیابد: "چه عواملی بر انگیزه مدیران در جهت تحریف رتبه بندیهای ارزیابی عملکرد زیردستانشان اثرگذار است؟" این مقاله سه کاربرد اساسی را ارائه می کند: نخست از نظر روش شناختی استفاده از طرح پژوهش کیفی برای بررسی ارزیابی عملکرد زیردستان مفید است؛ چرا که این کار به ما اجازه می دهد تا فاصله میان پژوهش و عمل را کاهش دهیم. دوم این پژوهش نشان می دهد که پژوهشگران باید از ترکیب یکپارچه دیدگاه های نظری گوناگون با یکدیگر استفاده کنند؛ چرا که تحلیل و بررسی انگیزه مدیران در جهت ارزیابی عملکرد زیردستان بدون در نظر گرفتن زمینه های اجتماعی امکانپذیر نیست. سوم از دیدگاه عملی، انگیزه مدیران برای ارزیابی عملکرد زیردستان کمتر به شیوه مورد استفاده و بیشتر به حمایت رهبری سازمان، اجرا و فرهنگ کلی عملکرد وابسته است. تا این تاریخ، تمرکز پژوهشهای پیشین بر ارتقای میزان دقت ارزیابی عملکرد از طریق طراحی تحقیقات تجربی با تأکید بر معیارهای ارزیابی، خطاهای ارزیاب، آموزش ارزیاب و روشهای گوناگون ارزیابی بوده است. بهرغم پژوهشهای گسترده، پیشرفت محسوسی در زمینه ارتقای میزان دقت ارزیابی به دست نیامده است.Managers’ Motivation to Evaluate Subordinate Performance
Purpose – This paper aims to focus on one of the most frequently cited problems with respect to the performance management process: the prevalence of performance appraisal distortion.
Design/methodology/approach – Through semi-structured interviews with managers, this paper attempts to answer the following question: Which factors influence managers’ motivation to distort the performance evaluation ratings of their subordinates? Findings – This paper offers three main contributions or implications. First, from a methodological point of view, using a qualitative research design to investigate the appraisal of subordinates’ performance is useful because it allows us to reduce the gap between research and practice. Second, this study shows that researchers must embrace or integrate various theoretical perspectives (rational, affective, political, strategic, cultural, justice, and symbolic), given that managers’ motivation to evaluate subordinate performance cannot be analyzed outside of the social context. Third, from a practical point of view, managers’ motivation to evaluate subordinate performance is less about the technique used and more about leadership support, execution, and overall performance culture. Originality/value – To date, prior research has focused on improving performance appraisal accuracy through experimental research design by emphasizing rating criteria, rater errors, rater training, and the various rating methods. Despite extensive research, very little progress has been made toward improving rater accuracy.