تحقیق حاضر با هدف بررسی رابطه بین سبک های تصمیم گیری خرید، ابعاد نوجویی ذاتی، و ابعاد شخصیتی مصرف کننده انجام یافته است. در گام نخست مصرف کنندگان، بر اساس مشابهت در سبک خرید، در سه خوشه دسته بندی شدند. سپس، به تحلیل رفتار خوشه ها بر اساس سبک تصمیم گیری، ابعاد نوجویی ذاتی، و ابعاد شخصیتی نئو پرداخته شد. نتایج تحلیل نشان داد که بین سه خوشه شناسایی شده در ابعاد نوجویی ذاتی و سه بُعد شخصیتی نئو (روان نژندی، اشتیاق به تجارب تازه، و درون گرایی) تفاوت معنی داری وجود ندارد. اما بین خوشه ها در دو بُعد شخصیتی نئو (توافق پذیری و وظیفه شناسی) تفاوت مشاهده می شود. همچنین، مطالعه مبانی نظری نشان داد که از سه بُعد نوجویی مصرف کننده بُعد نوجویی ذاتی ارتباط قوی تری با ابعاد شخصیتی دارد. بنابراین، ارتباط ابعاد نوجویی ذاتی با ابعاد شخصیتی تجزیه و تحلیل شد. نتایج بیانگر ارتباط مستقیم بُعد شخصیتی روان نژندی با نوجویی احساسی است و بین سایر ابعاد شخصیتی نئو با نوجویی احساسی و شناختی رابطه معنی داری مشاهده نشد.