گسترش مزیت رقابتی از طریق فرهنگ سازمانی
آرشیو
چکیده
در محیط کسب و کار بسیار پویای امروز، سازمان نیاز به توسعه مزیتهای رقابتی جدید دارد تا با سرعت تغییر در فناوری، خواسته های مشتری و رقابت جهانی همگام شود. با توجه به اهمیت این امر در تحقیق حاضر به بررسی گسترش مزیت رقابتی از طریق فرهنگ سازمانی پرداخته شد. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر گرد آوری داده ها توصیفی- میدانی است. تجزیه و تحلیل داده ها و آزمون فرضیه های پژوهش توسط نرم افزارهای PLS و SPSS، بر اساس پرسشنامه های گردآوری شده توسط تعداد 213 نفراز کلیه کارمندان مشغول در بیمارستان که تحصیلات لیسانس و بالاتر می باشند به عنوان نمونه آماری که به صورت تصادفی ساده و با روش کوکران انتخاب شدند، صورت گرفته است، ابزار گردآوری داده ها از پرسشنامه تهیه شده توسط عظیم و همکارانش (2021) با 21 گویه می باشد که دارای روایی و پایایی مورد تأیید می باشد. نتایج نشانگر آن بوده است که فرهنگ سازمانی بر مزیت رقابتی تأثیر مثبت دارد. به طور خاص، فرهنگ سازمانی فعالیت های نوآوری و اشتراک دانش را در میان نیروی کار پرورش می دهد و آن ها را با فرآیندهای کسب وکار سطح بالا مرتبط می سازد.Expanding competitive advantage through organizational culture
In today's very dynamic business environment, the organization needs to develop new competitive advantages to keep pace with the speed of change in technology, customer demands and global competition. Considering the importance of this matter, in the present research, the expansion of competitive advantage through organizational culture was investigated. This research is applied in terms of purpose and descriptive-field in terms of data collection. Data analysis and testing of research hypotheses by PLS and SPSS software, based on questionnaires collected by 213 people from all employees working in the hospital who have a bachelor's degree and above as a statistical sample that was selected by simple random method and Cochrane method. was done, the data collection tool is from the questionnaire prepared by Azim and his colleagues (2021) with 21 items, which has confirmed validity and reliability. The results have shown that organizational culture has a positive effect on competitive advantage. Specifically, organizational culture fosters innovation and knowledge sharing activities among the workforce and links them to high-level business processes.