بررسی ویژگی های افراد تأثیرگذار بر قصد خرید در بازاریابی تاثیرگذار رسانه های اجتماعی با نقش های واسطه ای شخصیت ها و نگرش به علامت تجاری
آرشیو
چکیده
تاٌثیرگذاران رسانه های اجتماعی توجه زیادی از سوی شرکت ها و برندها به خود جلب کرده اند؛ از این رو مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر ویژگی های افراد تاثیرگذار بر قصد خرید در بازاریابی مؤثر رسانه های اجتماعی با نقش های واسطه ای شخصیت ها و نگرش به علامت تجاری انجام شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر را مشتریان فروشگاه کوروش در شهر ساری که تعداد آن ها نامحدود می باشند؛ تشکیل می دهند. مطابق فرمول کوکران حجم نمونه 384 نفر تعیین و بر اساس روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه استاندارد می باشد که با طیف 5 ارزشی لیکرت سنجیده شده است. روایی محتوایی این پرسشنامه ها به تأیید خبرگان این حوزه از جمله استاد راهنما رسیده است و میزان پایایی آن نیز بر اساس آزمون آلفای کرونباخ، با استفاده از نرم افزار آماری برای علوم اجتماعی (spss) تعیین و با درصد بالایی (0.85) مورد تأیید قرارگرفته و تایید شده است. تحلیل داده های گردآوری شده به وسیله آمار توصیفی از طریق نرم افزار spss و آمار استنباطی از روش مدل سازی معادلات ساختاری (حداقل مربعات جزئی) و با استفاده از نرم افزار Smart Plsبررسی شده است. تأثیر فرضیه اول و دوم و... و شانزدهم به ترتیب با ضریب تأثیر 23/0 و 31/0 و 28/0 و 16/0 و 29/0 و 0.22 و 0.29 و0.45 و 0.19 و 0.20 و 0.23 و 0.16 و 0.13 و 0.21 و 0.26 و 0.35 در سطح اطمینان 95% (ضریب خطای 5%) مورد ارزیابی قرار گرفته و تایید شده است. نتایج پژوهش بیانگر آن است که جذابیت فیزیکی با ضریب مسیر 0.45 بیشترین تأثیر را بر نگرش به علامت تجاری در بازاریابی رسانه های اجتماعی داشته و قابل اعتماد بودن بر قصد خرید مشتریان با ضریب مسیر 0.13 کمترین تأثیر را دارد.Examining the characteristics of people influencing the purchase intention in social media effective marketing with mediating roles of personalities and attitude towards the brand
Social media influencers have attracted a lot of attention from companies and brands; Therefore, the present study was conducted with the aim of determining the effect of the characteristics of people influencing the purchase intention in effective social media marketing with the mediating roles of personalities and attitude towards the brand. The statistical population of this research is the customers of Koroosh store in Sari city, whose number is unlimited; make. According to Cochran's formula, the sample size of 384 people was determined and selected based on random sampling method. The data collection tool is a standard questionnaire that is measured with a 5-point Likert scale. The content validity of these questionnaires has been confirmed by the experts in this field, including the supervisor, and its reliability was determined using Cronbach's alpha test using statistical software for social sciences (spss) and confirmed with a high percentage (0.85). has been The collected data were analyzed by descriptive statistics using spss software and inferential statistics using structural equation modeling method (partial least squares) using Smart Pls software. The impact of the first and second hypothesis and... and the sixteenth hypothesis are respectively 0.23, 0.31, 0.28, 0.16, 0.29, 0.22, 0.29, 0.45, 0.19, 0.20, 0.23, and 0.16. and 0.13, 0.21, 0.26, and 0.35 have been evaluated and confirmed at the 95% confidence level (5% error rate). The results of the research show that physical attractiveness with a path coefficient of 0.45 has the greatest effect on brand attitude in social media marketing, and reliability has the least effect on customers' purchase intention with a path coefficient of 0.13.