آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۳۵

چکیده

هدف از این پژوهش که با روش تحلیل مضمون و محتوای کمی انجام شده شناسایی پیام های آشکار و پنهان اینفودمی کرونا (با موضوع شایعه ها و اخبار جعلی) منتشرشده در شبکه های اجتماعی (واتس اپ و تلگرام) در سال 1400 در ایران است. بر اساس یافته های این پژوهش در محتوای اینفودمی کرونا در این شبکه های اجتماعی ایران پنج مضمون فراگیر شناسایی شده که عبارت اند از: 1. برتری جویی ملی؛ 2. سوگیری رسانه ای علیه کشورها؛ 3. کروناهراسی؛ 4. عادی انگاری و تزریق امید؛ 5. گفتمان های مرتبط با دین و سنت. بیشتر شایعه ها و اخبار جعلی (44 درصد کل جامعه نمونه) در دسته "سوگیری رسانه ای علیه کشورها" جای می گیرند که 72 درصد از محتوای این بخش علیه کشور ایران بوده است. در مجموع 225 خبر جعلی و شایعه مورد بررسی قرار گرفته است. در طبقه بندی دیگری به لحاظ موضوعی 1/43 درصد شایعه ها و اخبار جعلی کرونایی سیاسی بوده اند. تجربه شیوع کووید 19 در دورانی که سیاست رسانه ای شده است، نشان داد که چگونه رقابت های سیاسی با تکیه بر نمادسازی ها و معنابخشی های کاذب و تولید و توزیع خبر جعلی، به عرصه رسانه های اجتماعی کشیده می شوند. تولیدکنندگان خبر جعلی به صورت تعمدی و توزیع کنندگان به شکل خواسته یا ناخواسته در این رقابت مشارکت دارند. 

Identifying the Themes of Rumors and Fake News on Social Networks Related to Covid 19

The purpose of this research, which was carried out using quantitative content and theme analysis, is to identify the overt and covert messages of Corona infodemia (on rumors and fake news) published on social networks (WhatsApp and Telegram) in 1400 in Iran. Based on the findings of this research, five overarching themes have been identified in the Corona infodemic content in these social networks, which are:Seeking national superiority;Media bias against countries;Coronaphobia;Normalizing and injecting hope;Discourses related to religion and tradition. Most of the rumors and fake news (44% of the total sample population) are placed in the "media bias against countries" category, where 72% of the content of this section was against Iran. A total of 225 fake news and rumors have been investigated. In another classification, 43.1% of fake corona news and rumors were political. The experience of the spread of Covid-19 in an era when politics has become a media, showed how political competitions rely on false symbols and meanings and the production and distribution of fake news, are drawn to the arena of social media. Producers of fake news intentionally and distributors participate in this competition willingly or unwillingly. 

تبلیغات