آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۳۵

چکیده

با رشد  اینترنت، روزنامه ها به عنوان یکی از قدیمی ترین و باثبات ترین اشکال رسانه ها در تطبیق کسب وکار خود با تغییرات محیطی دچار چالش شدند، به طوری که شاهد کاهش چشمگیر در تیراژ و جذب آگهی بودند. در ایران، روزنامه همشهری به عنوان یک مؤسسه و روزنامه باسابقه و پرتیراژ، متناسب با تغییر بازار رسانه و پلتفرمی شدن آن، هنوز نتوانسته مدل کسب وکار سنتی خود را به صورت کامل متحول کند. هدف اصلی این پژوهش تحلیل کسب وکار و محیط مؤسسه مطبوعاتی همشهری است. بر این اساس، با 19 نفر از کارشناسان و مدیران رسانه ای و همچنین مدیران و کارشناسان فعلی و سابقِ تأثیرگذار در تدوین راهبردهای اقتصادی و مدل کسب وکار مؤسسه همشهری مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام شد. تحلیل مصاحبه ها نیز به روش کدگذاری کیفی و طی دو مرحله کدگذاری باز و محوری انجام شد. برای جمع بندی یافته ها از ماتریس عوامل داخلی و خارجی سوات استفاده شد. یافته ها نشان می دهد مؤسسه همشهری در بُعد داخلی کسب وکار دارای نقاط ضعف بیشتری است. در بُعد محیط خارجی کسب وکار، مؤسسه همشهری نیز با تهدیدات بیشتری مواجه است. بر اساس تقاطع دو بُعد محیط داخلی و خارجی،راهبردهای تغییر پارادایم در مأموریت حرفه ای مؤسسه همشهری از یک عرضه کننده محتوا به ارائه کننده خدمات ارزش افزوده محتوا و لزوم سرمایه گذاری روی دارایی های دیجیتال، پیشنهاد شد.

Strategic Analysis of the Press Organization's Business ModelCase Study: Hamshahri Newspaper

With the growth of the Internet, newspapers, as one of the oldest and most stable forms of the media, were challenged in adapting their business to environmental changes so that they saw a significant drop in circulation and advertisements. In Iran, Hamshahri daily, as an institution with a history and high circulation, has not yet been able to fully transform its traditional business model in accordance with the change of the media market and its platformization. The main purpose of this research is to analyze the business and environment of the Hamshahri Printing House. On this basis a semi-structured interview was conducted with 19 media experts and managers, as well as current and former managers and experts who were influential in developing the economic strategies and business model of Hamshahri Institution. Analysis of the interviews was also done by qualitative coding method and during two stages of open and axial coding. The matrix of internal and external factors of SWAT was used to summarize the findings. The findings show that the Hamshahri Institution has more weaknesses in the internal dimension of the business. In the dimension of the external business environment also, the Hamshahri Institution is facing more threats. Based on the intersection of the two dimensions of the internal and external environment, paradigm change strategies in the professional mission of Hamshahri Institution from a content supplier to a content value-added service provider and the need to invest in digital assets were proposed.  

تبلیغات