آرشیو

آرشیو شماره ها:
۸۲

چکیده

مقدمه: عدم احساس تعلق دانشجویان به دانشگاه، می تواند یک عامل اصلی افت تحصیلی و مشکلات سازگاری در آموزش عالی باشد. با این حال، شناخت کمی از پیشایندهای احساس تعلق دانشجویان به دانشگاه وجود دارد. هدف پژوهش حاضر، تعیین نقش خودمختاری، شایستگی، ارتباط و علاقه فردی در پیش بینی احساس تعلق دانشجویان به دانشگاه بود. روش ها: طرح پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه فردوسی مشهد در نیم سال اول سال تحصیلی 99-98 تشکیل دادند. بدین منظور، 450 نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند. جمع آوری داده ها از طریق مقیاس های ارضای نیازهای بنادین عمومی، علاقه فردی و تعلق به دانشگاه انجام گرفت. به منظور تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS 24 و روش های همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد.  یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که بین نیازهای شایستگی، خودمختاری، ارتباط، علاقه فردی و تعلق به دانشگاه همبستگی های متقابل معنادار وجود دارد. به علاوه، نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که به جز علاقه فردی، متغیرهای شایستگی، خودمختاری و ارتباط قادر به پیش بینی معنادار احساس تعلق دانشجویان به دانشگاه بودند. نتیجه گیری: یافته های پژوهش، نقش مهم ارضای نیازهای بنیادین روان شناختی را در تجربه احساس تعلق دانشجویان به دانشگاه مورد تأکید قرار می دهد و می تواند مبنایی برای مداخلات اثرگذار در آموزش عالی باشد.   

Motivational Antecedents of Students' Sense of Belonging to University: The Role of Autonomy, Competence, Relatedness and Individual Interest

Introduction: A lack of sense of belonging to the university among students may contribute significantly to educational underachievement and adaptation challenges within higher education institutions. However, little is known about the antecedents of students' sense of belonging. This study aimed to determine the role of autonomy, competence, communication and individual interest in predicting students' sense of belonging to the university. Methods: This study employed a descriptive-correlational design. The research sample comprised all undergraduate students at Ferdowsi University of Mashhad during the first semester of the 2008-2019 academic year. A total of 450 students were chosen through stratified random sampling. Data were gathered using questionnaires on The Basic Needs Satisfaction in General Scale, Individual Interest, and Belonging to the University Scale. Data analysis was conducted using SPSS 24, employing Pearson's correlation and multiple regression analysis. Results: The study uncovered significant reciprocal relationships between the fulfillment of needs for competence, autonomy, relatedness, individual interest, and the sense of university belonging. Furthermore, multiple regression analysis indicated that, except for individual interest, the factors of competence, autonomy, and communication significantly forecasted the students' sense of belonging to the university. Conclusion: The findings underscore the critical importance of meeting fundamental psychological needs in shaping students' sense of belonging to their university. These insights could serve as a foundation for devising effective strategies in the realm of higher education.
competence , autonomy , relatedness , individual interest , belonging to the university,

تبلیغات