آرشیو

آرشیو شماره ها:
۸۷

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی روابط فیمابین سوادمالی، تهدیدات مالی و رفاه مالی و فردی در بازه زمانی سال 1401 تا 1402 صورت گرفته است. پژوهش از نظر ماهیت و روش، از نوع پژوهش های توصیفی-پیمایشی بوده و از نظر هدف، کاربردی قلمداد می گردد. جامعه آماری متشکل از کلیه سرپرستان خانوارهای شهرستان یزد می باشد و نمونه آماری نیز از طریق فرمول کوکران در جامعه نامحدود و به روش نمونه گیری در دسترس انجام شده است که در نهایت تعداد 384 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب گردید. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه بوده که برای سنجش متغیر سواد مالی از پرسشنامه معین الدین (1390) و برای سنجش متغیرهای رفاه مالی، رفاه فردی و تهدیدات مالی از پرسشنامه بردا و همکاران (2023)استفاده شده است. روایی محتوایی- صوری و روایی سازه (تحلیل عاملی تأییدی، روایی همگرا و واگرای) ابزار پژوهش بررسی و مورد تأیید قرار گرفت و پایایی آن نیز با استفاده از آزمون ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی سنجیده شد و با توجه به اینکه مقدار آلفا برای همه متغیر های پژوهش بیشتر از 0.7 به دست آمد، با اطمینان می توان پایایی ابزار پژوهش را تأیید کرد. به منظور تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده از 414 پرسشنامه تکمیل شده، از روش آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است که در بخش اول جداول و نمودارهای فراوانی و در بخش دوم از روش حداقل مربعات جزئی، به وسیله نرم افزارهای SPSS و SmartPLS ، جهت آزمون فرضیات و ارائه نتایج پژوهش استفاده شده است. نتایج به دست آمده از پژوهش حاضر نشان داد که بین سواد مالی وتهدید مالی رابطه معکوس و معنی داری وجود دارد، علاوه بر این بین سواد مالی و رفاه مالی و فردی نیز رابطه معنی داری وجود داشته اما مقدار این تاثیر به صورت مثبت بوده است، از طرفی یافته های پژوهش دلالت بر رابطه معکوس و معنی داری بین رفاه فردی، رفاه مالی و تهدیدات مالی داشته است.

Examining the relationship between financial literacy, financial threats and financial and personal well-being

The current research was conducted with the aim of investigating the relationship between financial literacy, financial threats and financial and personal well-being in the period of 1401-1402. In terms of its nature and method, the research is a descriptive-survey type of research, and it is considered practical in terms of its purpose. The statistical population consists of all heads of households in Yazd city, and the statistical sample was made through Cochran's formula in an unlimited population and by available sampling method, which finally numbered 384 people asThe sample size was selected. The data collection tool was a questionnaire, which was used to measure the variable of financial literacy from the questionnaire of Moinuddin (2013) and to measure the variables of financial well-being, personal well-being and financial threats, the questionnaire of Barda et al. (2023) was used. The content-form validity and construct validity (confirmatory factor analysis, convergent and divergent validity) of the research instrument were examined and confirmed, and its reliability was also measured using Cronbach's alpha coefficient and composite reliability, and considering that the valueAlpha for all research variables was obtained greater than 0.7, the reliability of the research instrument can be confirmed with confidence. In order to analyze the data obtained from 414 completed questionnaires, descriptive and inferential statistics methods have been used, in the first part of the frequency tables and charts, and in the second part of the partial least squares method, using SPSS and SmartPLS software. It has been used to test hypotheses and present research results. The results obtained from the present study showstated that there is an inverse and significant relationship between financial literacy and financial threat, in addition, there was a significant relationship between financial literacy and financial and personal well-being, but the amount of this effect was positive, on the other hand, the findings of the research indicate the relationship There has been an inverse and significant relationship between individual well-being, financial well-being and financial threats.

تبلیغات