آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۳۵

چکیده

طی سال های اخیر، شبکه های اجتماعی با فراهم کردن فرصت های مشارکتی آسان و در دسترس همگان، استقلال و داشتن حریم خصوصی، اعتماد به شبکه های اجتماعی و استفاده از آن ها را بین گروه های مختلف جامعه، به خود جلب کرده است. هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیرات ویژگی های شبکه های اجتماعی در اعتماد و استفاده کاربران از آن ها میان جامعه زنان منطقه آزاد تجاری ماکو است. مطالعه اعتماد استفاده کنندگان از شبکه های اجتماعی بین همه گروه های مختلف جامعه اهمیت دارد، اما استفاده از این شبکه ها، بین زنان، به دلیل نقش پررنگ آنان در فرایند مدیریت خانواده و مسائل مشارکتی در جامعه از اهمیت مضاعفی برخوردار است. روش این تحقیق، ترکیبی همزمان، شامل دو روش کمی و کیفی بوده که برای جمع آوری داده ها از ابزارهای مصاحبه عمیق باز در روش کیفی و پرسشنامه در روش کمی استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش شامل زنان بالای 15 سال ساکن منطقه آزاد تجاری ماکو در سال 1400 است که در فاز کیفی، حجم نمونه 40 نفر در نظر گرفته و سؤال ها نیز هدفمند تهیه شده است. در فاز کمی نیز با استفاده از فرمول کوکران تعداد 365 پرسشنامه به روش تصادفی ساده بین حجم نمونه توزیع شده است. چارچوب نظری تحقیق برگرفته از نظریه های <ساخت یابی گیدنز>، <استفاده و احساس رضایتمندی> و <نظریه اعتماد کلمن، فوکومایا و گیدنز> است. نتایج بررسی نشان می دهد که در روش کمی و کیفی، ویژگی های شبکه های اجتماعی شامل کاربرمحوری، تسهیل ارتباطات، تعامل، توانمندسازی، عدم نظارت رسمی و ... نقش مهمی در اعتماد به شبکه های اجتماعی و استفاده کاربران از آن ها دارد؛ همچنین متغیرهایی همچون سن، وضعیت تأهل، سطح تحصیلات، شغل، قومیت، مذهب، محل سکونت، میزان درآمد و طبقه اجتماعی هیچ تأثیری در میزان اعتماد به شبکه های اجتماعی و استفاده کاربران از آن ها ندارند.

Trust in Social Networks with An Integrated Approach (Case Study: Women Over 15 Years Old Living in Maku Free Trade Zone)

In recent years, social networks have gained the trust of their use among all different groups of society by providing easy participation opportunities and access toall, independence and privacy in them.  The purpose of this study is to investigate the effects of social networks features on users trust in the Maku Free Trade Zone. It is important to study the trust of users of social networks among all different groups of society, but the use of these networks, among women, is doubly important due to their prominent role in the family management process and participatory issues in society. The research method is a simultaneous combined method of angulation- quantitative and qualitative methods, which use in-depth and open interview tools in the qualitative method and a questionnaire in the quantitative method to collect data. The statistical population of the study includes women over 15 years old living in Maku Free Trade Zone in 1400. In the qualitative phase, the questions were sampled in a targeted manner by 40 individuals. In the quantitative phase, 365 questionnaires were distributed randomly among the sample size using the Cochran relation. The theoretical framework of the research is based on the theories of  “Giddenz construction”, “the use and the feeling of satisfaction” and “ Coleman, Fukumaya ,Giddenz theory of trust”. The results show that in a quantitative and qualitative methehods, the features of social networks include: User centered, facilitating communication, interaction, empowerment, lack of formal oversight, etc. have a strong impact on users trust and use of them. Also, variables such as age, marriage, level of education, occupation, ethnicity, relaigion, place of residence, income and social class have no effect on the use and trust of users in social networks.

تبلیغات