بررسی آسیب ها و راهکارها ی تاب آوری سازمانی در سازمان های تولیدی
آرشیو
چکیده
این مطالعه با هداف بررسی آسیب ها و راهکارهای تاب آوری سازمانی در سازمان های تولیدی(مطالعه موردی: پالار آسیا) انجام شد. این پژوهش به صورت کیفی و با استفاده از رویکرد زمینه ای انجام شد. در ابتدا با مرور ادبیات پژوهش، سوالات نیمه مصاحبه ساختار یافته تدوین شد به نحوی که با سوالات مصاحبه ی نیمه ساختار یافته در زمینه آسیب ها و راهکارهای تاب آوری شرکت پالار آسیا فعال در زمینه سستم های اتوماسیون کارخانجات، لوازم خانگی و تولید انواع برد های الکترونیکی تدوین شد. در مصاحبه نیمه ساختار یافته سوالات در یک راهنمای مصاحبه با تمرکز بر روی مسائل یا حوزه هایی که باید پوشش و مسیرهایی که باید پیگیری شوند گنجانده شده است. تحلیل آمارى در این روش نیز با کمک نرم افزار Choice Expert صورت گرفته است. جامعه آمارى مدیران و متخصصان 10 شعبه از شرکت تولیدی پالار آسیا می باشند که تعداد آن ها برابر با 60 نفر است. نمونه گیری بصورت هدفمند است و تعداد نمونه برابر با 16 نفر است. نتایج حاصل از پرسشنامه نشان می دهد که از ین راهکارهای مربوط به حل آسیب های تاب آوری ، رهبری و تصمیم گیری اولویت اول، مزیت رقابتی اولویت دوم، مدیریت محصول اولویت سوم، مدیریت نیروی انسانی اولویت چهارم، حفظ و توانایی سازمان اولویت پنجم و تلاش های نوآورانه اولویت ششم را به خود اختصاص داده اند.Examining the harms and solutions of organizational resilience in production organizations
This study was conducted with the aim of investigating the damage and solutions of organizational resilience in manufacturing organizations (case study: Palar Asia). This research was conducted qualitatively using a contextual approach. At first, by reviewing the research literature, semi-structured interview questions were compiled in such a way that with the semi-structured interview questions in the field of damage and resilience solutions of Palar Asia Company active in the field of factory automation systems, home appliances and production of various boards It was compiled electronically. In a semi-structured interview, questions are included in an interview guide focusing on issues or areas to be covered and directions to be followed. Statistical analysis in this method has also been done with the help of Choice Expert software. The statistical population is managers and specialists of 10 branches of Palar Asia production company, whose number is equal to 60 people. Sampling is purposeful and the number of samples is equal to 16 people. The results of the questionnaire show that among these solutions related to resilience, leadership and decision-making are the first priority, competitive advantage is the second priority, product management is the third priority, human resource management is the fourth priority, maintaining and the ability of the organization is the fifth priority and effort. Innovative ones have been given the sixth priority.