در عصر سومین انقلاب فناوری، فناوری دیجیتال، مانند کلان داده و محاسبات ابری، به سرعت در حال رشد و توسعه است. فین تک که از ادغام امور مالی و فناوری سرچشمه می گیرد، زمانی پدیدار شد که نیاز به یکپارچگی پویا به وجود آمد. ظهور و توسعه فناوری مالی تأثیر بسزایی بر موسسات مالی به ویژه بانک های تجاری دارد. فین تک محدودیت های زمانی و مکانی را شکسته است و بانک های تجاری را قادر می سازد تا مشتریان بیش تری در منطقه بزرگ تری داشته باشند. خدمات آنلاین و ربات های هوشمندی که توسط فناوری مالی آورده شده اند، جایگزین نیروی کار سنتی شده اند و هزینه ها را کاهش داده اند. فین تک می تواند آگاهی نوآورانه بانک های تجاری را افزایش دهد، به استعدادهای نوآورانه اهمیت دهد و دائماً برای ایجاد محصولات جدید و خدمات جدید نوآوری ایجاد کند. رابطه بین فناوری مالی و بانک های تجاری یک رابطه جایگزین نیست بلکه مکمل است. فناوری مالی می تواند بانک های تجاری را برای انجام محصولات و خدمات و سایر نوآوری ها برای بهبود کارایی عملیاتی و کاهش هزینه ها تشویق کند. بسیاری از تحلیل گران، آینده صنعت بانکداری را در گرو رشد فین تک ها می دانند؛ به گونه ای که تمایل به سرمایه گذاری فین تک با سرعت زیادی درحال رشد است. فین تک در حوزه مالی شفافیت ایجاد کرده و ریسک ها را کاهش می دهند. موجب بهبود دسترسی مشتریان به خدمات مالی شده و سرعت را افزایش می دهد. فین تک طراحی شده است که با چابکی بیش تر، خدمت دهی به بخش های مختلف و خدمات بهتر و سریع تر؛ تهدیدی برای خدمات سنتی باشد و در نهایت این خدمات را به چالش بکشد.