آرشیو

آرشیو شماره ها:
۹۲

چکیده

خطر حسابرسی زمانی به وجود می آید که حسابرسان نسبت به صورت های مالی حاوی تحریف با اهمیت، نظر نامناسبی ارائه کنند. این خطر ترکیبی از خطر وقوع اشتباهات و یا تحریف های با اهمیت در فرایند تهیه صورت های مالی (خطر ذاتی و کنترل) و خطر کشف نشدن آن از طریق رسیدگی های حسابرس (خطر عدم کشف) می باشد. هدف از انجام این پژوهش بررسی و تبیین رابطه تنوع سازی محصول با اشتباهات حسابرسی می باشد. این پژوهش طی دوره 1395 تا 1399 مورد مشاهده قرارگرفته و با استفاده از رگرسیون لجستیک انجام شد. نتایج این تجزیه وتحلیل رو نمونه آماری به تعداد 143 شرکت که به روش حذف سیستماتیک انتخاب شده اند بیانگر این است که بین تنوع سازی محصول با اشتباهات حسابرسی رابطه معنادار و مثبتی وجود دارد. به این معناست که، زمانی که تنوع سازی محصول افزایش می یابد شرکت با پیچیدگی اطلاعات همراه می شود که این پیچیدگی اطلاعات طبق نظریه نمایندگی منجر به افزایش در عدم تقارن اطلاعاتی خواهد شد که این امر خطای حسابرسی را به دنبال خواهد داشت.

The relationship between product diversification and audit errors in Tehran Stock Exchange

Audit risk arises when auditors give an unfavorable opinion on financial statements containing material misstatements. This risk is a combination of the risk of errors or significant distortions in the process of preparing financial statements (inherent and control risk) and the risk of not being discovered through the auditor's proceedings (non-discovery risk). The purpose of this research is to investigate and explain the relationship between product diversification and audit errors. This research was observed during the period of 2015 to 2019 and was carried out using logistic regression. The results of this analysis on the statistical sample of 143 companies that were selected by systematic elimination method indicate that there is a significant and positive relationship between product diversification and audit errors. It means that, when product diversification increases, the company is associated with information complexity, which according to agency theory will lead to an increase in information asymmetry, which will lead to audit errors.

تبلیغات