اهداف: آموزگاران غالباً در مورد یادگیری مبتنی بر وب (WBL) بهعنوان ماهیتی منفرد یا گروهی از فعالیتهای مشابه با اثرات همگون صحبت می کنند. این مرور سیستماتیک، ناهمگونی بزرگی در میان نتایج مطالعات فردی نشان می دهد. 266 مطالعه در مورد مقایسه مداخله WBL با فعالیت های آموزشی دیگر شناسایی شدند. هدف این مطالعه، شرح گوناگونی در شکلها، روش های آموزشی و قالبهای ارایه مطلب در WBL بود.
نتیجهگیری: تقریباً در همه دورهها (89%) از متن نوشتاری و در 55%، از چندرسانها استفاده شده بود. در مجموع، 32% ارتباطات برخط توسط پست الکترونیک، مباحثه سلسلهوار یا کنفرانس ویدیویی و 9%، اجزای همزمان بود. 24% آمیزهای از آموزشهای مبتنی بر وب و غیرمبتنی بر رایانه بودند. 77% دورههای مبتنی بر وب، روش های آموزشی را (به غیر از متن بهتنهایی) برای ارتقای فرآیند یادگیری بهکار گرفتند. روش های آموزشی رایجتر (هرکدام تقریباً در 50% دورهها مورد استفاده قرار گرفتند)، نمونههای بیمار، سئوالات خودارزیابی و بازخورد بودند. آموزگاران و محققان نمیتوانند با WBL به عنوان ماهیت منفرد برخورد کنند. روش های آموزشی و شکلهای بسیار متفاوتی برای آموزشدهندگانِ WBL در دسترس است. محققان باید در مورد اینکه چه موقع از طرحهای ویژه WBL استفاده کنند و چگونه آنها را بهطور موثر مورد استفاده قرار دهند، مطالعه کنند.