آرشیو

آرشیو شماره ها:
۹۲

چکیده

بررسی تجربی رفتار هزینه ها یکی از موضوع هایی است که به تازگی توجه بسیاری از پژوهشگران را به خود جلب نموده است. از آنجا که هزینه ها بخش مهمی از صورت های مالی شرکت ها را تشکیل می دهد، از این رو درک و آگاهی مناسب از آن، مدیران را در راستای دستیابی به اهداف کوتاه مدت و راهبردی شرکت کمک شایانی می نماید. هدف این پژوهش بررسی تأثیر قدرت مدیرعامل و جریان نقد آزاد بر چسبندگی هزینه ها است. جامعه آماری پژوهش شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و روش نمونه گیری حذف سیستماتیک و نمونه مورد مطالعه، شامل 140 شرکت پذیرفته شده طی سال های 1397 تا 1401 است. روش پژوهش توصیفی-پیمایشی و از نظر ارتباط همبستگی است و از نظر هدف کاربردی و از لحاظ رخداد، پس رویدادی است. برای پردازش و آزمون فرضیه ها از روش رگرسیونی، داده های تابلویی و مدل اثرات ثابت استفاده شده است. نتایج به دست آمده حاصل از تجزیه وتحلیل فرضیه ها نشان داد که قدرت مدیرعامل بر چسبندگی تأثیر مثبت و معناداری دارد و جریان نقد آزاد بر چسبندگی هزینه تأثیر مثبت و معناداری دارد.

Investigating the effect of CEO power and free cash flow on cost stickiness

The experimental investigation of the behavior of costs is one of the topics that has recently attracted the attention of many researchers. Since the expenses form an important part of the financial statements of the companies, therefore, proper understanding and awareness of it helps the managers in order to achieve the short-term and strategic goals of the company. The purpose of this research is to investigate the effect of CEO power and free cash flow on cost stickiness. The statistical population of the research companies admitted to Tehran Stock Exchange and the sampling method of systematic elimination and the studied sample includes 140 admitted companies during the years 1397 to 1401. The research method is descriptive-survey and correlational in terms of communication, applied in terms of purpose and post-event in terms of occurrence. Regression method, panel data and fixed effects model were used to process and test the hypotheses. The results obtained from the analysis of the hypotheses showed that the power of the CEO has a positive and significant effect on the stickiness and the free cash flow has a positive and significant effect on the stickiness of the cost.

تبلیغات