آرشیو

آرشیو شماره ها:
۹۲

چکیده

منابع مالی محدودند. شرکت ها بدنبال راهکارهایی هستند تا منابع مالی محدود را بدست آورند و منابع مالی ازان در اولویت هستند. یعنی به دنبال منابع مالی ارزان هستند. بدیهی است که یکی از راهکارهای کاهش ریسک، افشای مناسب و راهبری شرکتی می باشد. نظر به اهمیت این موضوع؛ محقق در پژوهش فعلی به بررسی و ارزیابی تأثیر راهبری شرکتی بر رابطه افشای منصفانه و ساختار زمانی بدهی ها در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران پرداخت. در این مسیر؛ تعداد 137 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران برای یک بازه زمانی 5 ساله از ابتدای سال 1396 تا پایان سال 1401 از طریق نمونه گیری سیستماتیک انتخاب و به استخراج داده های لازم و آزمون فرضیه های تدوین شده پرداخته شد. پس از گذر از مراحل یاد شده؛ این نتیجه حاصل شد که بین افشای منصفانه و ساختار زمانی بدهی ها؛ یک ارتباط منفی و معنادار وجود دارد و راهبری شرکتی؛ این ارتباط منفی را بصورت معناداری تقویت می کند.

The effect of corporate governance on relationship between fair disclosure and time structure of liabilities

Financial resources are limited. Companies are looking for solutions to obtain limited financial resources and their financial resources are a priority. That is, they are looking for cheap financial resources. Obviously, one of the ways to reduce risk is proper disclosure and corporate governance. Regarding the importance of this issue; In the current research, the researcher investigated and evaluated the effect of corporate governance on the relationship between fair disclosure and the time structure of debts in companies listed on the Tehran Stock Exchange. in this way; The number of 137 companies admitted to the Tehran Stock Exchange for a period of 5 years from the beginning of 2016 to the end of 2011 was selected through systematic sampling and the necessary data were extracted and the developed hypotheses were tested. After passing the mentioned steps; It was concluded that between fair disclosure and time structure of debts; There is a negative and significant relationship and corporate governance; This significantly strengthens the negative association.

تبلیغات