آرشیو

آرشیو شماره ها:
۹۲

چکیده

منبع اطلاعاتی اکثر فعالان بازار سرمایه، گزارش های مالی منتشر شده از جانب شرکت ها می باشد که به صورت دوره ای در اختیار عموم قرار گرفته و مبنای تصمیم گیری سرمایه گذاران بالقوه و بالفعل جهت خرید و فروش و سرمایه گذاری در بازار سهام می باشد. هدف این پژوهش بررسی رابطه توانایی مدیریتی و رقابت در بازار محصول با رفتار سرمایه گذاری است. جامعه آماری پژوهش شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و نمونه مورد مطالعه، شامل 152 شرکت پذیرفته شده طی سال های 1397 تا 1401 است. روش پژوهش توصیفی و از نظر ارتباط بین متغیرها ترکیبی از همبستگی است و از نظر هدف کاربردی است. برای پردازش و آزمون فرضیه ها از روش رگرسیونی و داده های تابلویی و همچنین مدل اثرات ثابت استفاده شده است. نتایج به دست آمده حاصل از تجزیه وتحلیل فرضیه ها نشان می دهد که توانایی مدیریتی با رفتار سرمایه گذاری رابطه مثبت و معناداری دارد و رقابت در بازار محصول با رفتار سرمایه گذاری رابطه در سطح خطای 5 درصد رابطه مثبت و معناداری دارد.

Examining the relationship between managerial ability and competition in the product market with investment behavior

The source of information for most of the capital market actors is the financial reports published by the companies, which are periodically made available to the public and are the basis for the decisions of potential and actual investors to buy and sell and invest in the stock market. The purpose of this research is to investigate the relationship between managerial ability and competition in the product market with investment behavior. The statistical research population of companies admitted to Tehran Stock Exchange and the studied sample includes 152 admitted companies during the years 1397 to 1401. The research method is descriptive and in terms of the relationship between variables, it is a combination of correlation, and it is practical in terms of purpose. The regression method and panel data as well as the fixed effects model were used to process and test the hypotheses. The results obtained from the analysis of the hypotheses show that managerial ability has a positive and significant relationship with investment behavior and competition in the product market has a positive and significant relationship with investment behavior at the 5% error level.

تبلیغات