تحلیل ارتباط برند- مشتری در اینستاگرام (صنعت آرایشی بهداشتی) (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
توسعه ارتباط برند مشتری در کانون فعالیت های بازاریابی است که اکنون به مدد رشد ابزارهای برخط و بسترهای اینترنتی از اهمیت بسیار بیشتری برخوردار شده است. پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی تحلیل ارتباط برند مشتری در اینستاگرام در صنعت آرایشی و بهداشتی انجام شده است. این تحقیق از منظر هدف یک تحقیق بنیادی است که با روش تحقیق آمیخته و مبتنی بر استدلالی قیاسی استقرایی صورت گرفته است. در این مطالعه از روش های کیفی و کمی برای تحلیل داده ها استفاده شده است. جامعه آماری در بخش کیفی شامل خبرگان بازاریابی برند که با توجه به معیارهای کیفی انتخاب شدند و در بخش کمی مشتریان صنعت آرایشی بهداشتی هستند. نمونه گیری در بخش کیفی به روش غیراحتمالی و به صورت هدفمند صورت گرفته است. نمونه گیری در بخش کمی نیز با استفاده از فرمول کوکران و به روش تصادفی انجام شده است. ابزار گردآوری داده ها مصاحبه و پرسش نامه است. جهت تحلیل مصاحبه های تخصصی، روش تحلیل محتوا به کار گرفته شده است. همچنین شاخص های شناسایی شده با روش دلفی فازی اعتبارسنجی شده است. سپس با استفاده از روش ساختاری تفسیری الگوی اولیه طراحی شده و در نهایت با استفاده از روش حداقل مربعات جزئی به ارائه مدل نهایی تحقیق پرداخته شده است. تحلیل داده های تحقیق در فاز کیفی با نرم افزار MaxQDA و در فاز کمی با نرم افزار Smart PLS انجام شده است. برای دستیابی به اهداف تحقیق با تحلیل مصاحبه با خبرگان، مجموعه ای از شاخص های کاربردی ارتباط برند مشتری در اینستاگرام شناسایی شدند. یافته ها نشان می دهد که عملکرد برند بر جایگاه یابی آن در اینستاگرام و ایجاد ارزشش تأثیر دارد. آگاهی از برند و شخصیت برند از جمله شاخص هایی هستند که بر عملکرد آن تأثیر دارند. و در انتها راهبرد بازاریابی بر کیفیت خدمات تأثیر می گذارد.Analysis of Brand-Customer Relationship on Instagram (Cosmetics Industry)
The development of brand-customer relationship is at the center of marketing activities, which is now much more important thanks to the growth of online tools and internet platforms. The current research was conducted with the aim of providing a model of brand-customer relationship analysis on Instagram in the cosmetics industry. From the point of view of the purpose of this research, it is a fundamental research that has been conducted with a mixed research method based on deductive-inductive reasoning. In this study, qualitative and quantitative methods were used for data analysis.
The statistical population in the qualitative section includes brand marketing experts who were selected according to qualitative criteria, and in the quantitative section, they are the customers of the cosmetic-sanitary industry.
Sampling in the qualitative part has been done in a non-probable and purposeful way. Sampling in the quantitative part has been done using Cochran's formula and randomly. Data collection tools are interviews and questionnaires. In order to analyze the expert interviews, the method of content analysis has been used. Also, the identified indicators have been validated by the Delphi method. Then, using the structural-interpretive method, the initial model was designed, and finally, using the partial least squares method, the final research model was presented.
The analysis of the research data has been done in the qualitative phase with MaxQDA software and in the quantitative phase with Smart PLS software. In order to achieve the research objectives by analyzing interviews with experts, a set of practical indicators of brand-customer communication on Instagram were identified. The findings show that the performance of the brand has an effect on its positioning on Instagram and creating its value. Brand awareness and brand personality are among the indicators that affect its performance. And finally, marketing strategy affects the quality of services.