آرشیو

آرشیو شماره ها:
۹۲

چکیده

تحقیق پیشرو با هدف بررسی روابط بین نفوذ اجتماعی، سواد مالی و رفتار پس انداز با درنظرگرفتن نقش تعدیل کنندگی خودکنترلی انجام شده است. این تحقیق از نظر ماهیت و روش، از نوع تحقیقات توصیفی - پیمایشی و از نظر هدف کاربردی است. جامعه آماری این تحقیق، کلیه دانشجویان شهرستان یزد در سال 1402 -1401 در نظر گرفته شده که تعداد 384 نفر از طریق فرمول کوکران به عنوان حجم نمونه انتخاب گردید. روش نمونه گیری به صورت نمونه گیری در دسترس بوده و ابزار گردآوری داده ها پرسش نامه می باشد که از پرسش نامه مقاله الشبامی و الدیحانی (2022) برای سنجش متغیرهای سواد مالی، اجتماعی شدن والدین، نفوذ همسالان، خودکنترلی، رفتار پس انداز استفاده شد. روایی (تحلیل عاملی تأییدی، روایی همگرا و واگرا) ابزار تحقیق، بررسی و مورد تأیید قرار گرفت و پایایی آن نیز با استفاده از آزمون ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی سنجیده شد و با توجه به نتایج به دست آمده، می توان پایایی ابزار تحقیق را تأیید کرد. به منظور تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده از 1005 پرسش نامه تکمیل شده، از روش آمار توصیفی و استنباطی و بکارگیری نرم افزارهای SPSS و SmartPLS استفاده شده است. نتایج نشان داد، که نفوذ والدین و همسالان بر سواد مالی دانشجویان تأثیر مثبت و معنی داری داشته، سواد مالی بر رفتار پس انداز نیز به صورت مثبت تأثیر معنی داری داشته است و همچنین سواد مالی به عنوان متغیر میانجی بر رابطه بین نفوذ والدین و همسالان و رفتار پس انداز دانشجویان تأثیر معنی داری داشته و میزان این تأثیر به صورت مثبت بوده است، اما خودکنترلی رابطه بین سواد مالی و رفتار پس انداز دانشجویان را نتوانسته تعدیل نماید.

Examining the relationships between social influence, financial literacy and saving behavior considering the moderating role of self-control

تبلیغات