ارتباط بین رقابت در بازار محصول و کارآیی سرمایه گذاری نیروی انسانی
آرشیو
چکیده
به دنبال تغییرات اساسی در چشم انداز رقابتی، برخی از تحقیقات بر این موضوع تمرکز می کنند که چگونه رقابت در بازار محصول بر سرمایه گذاری شرکت ها تأثیر می گذارد. در واقع، هزینه های مربوط به نیروی کار بیش از دو سوم ارزش افزوده کل اقتصاد است و بخش قابل توجهی از کل هزینه های تولید را نشان می دهد. بر همین اساس تحقیق حاضر به بررسی ارتباط بین رقابت در بازار محصول و کارایی سرمایه گذاری نیروی انسانی می پردازد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی بوده و از بعد روش شناسی از نوع تحقیقات علی (پس رویدادی) است. جامعه آماری پژوهش، شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد و با استفاده از روش حذف سیستماتیک 141 شرکت به عنوان نمونه پژوهش در دوره زمانی بین سالهای 1393تا 1399 انتخاب شد. نتایج پژوهش نشان داد رقابت در بازار محصول ، کارایی سرمایه گذاری نیروی انسانی را بهبود می بخشد. بنابراین اگرچه مطالعات اخیر نقش برجسته رقابت بازار محصول را در شکل دهی تصمیمات تحقیق و توسعه و سرمایه گذاری شرکت نشان می دهد، نتایج چنین مطالعاتی نمی تواند برای استنباط تأثیر بر تصمیم های سرمایه گذاری نیروی کار استفاده شود. این به این دلیل است که سرمایه گذاری های سرمایه و نیروی کار با توجه به هزینه های تعدیل متفاوت هستند، که نشان دهنده محرک مهم استراتژی های سرمایه گذاری وتفاوت در تأثیر رقابت بر نیروی کار و سرمایه گذاری شرکت است.Competitive Pressure and Firm Investment Efficiency: Evidence from Corporate Employment Decisions
Following fundamental changes in the competitive landscape, some research focuses on how product market competition affects corporate investment. In fact, labor costs account for more than two-thirds of the value added of the economy as a whole and represent a significant portion of total production costs. Accordingly, the present study examines the relationship between competition in the product market and the efficiency of manpower investment. The present research is applied in terms of purpose and is methodological in terms of causal (post-event) research. The statistical population of the research is the companies listed on the Tehran Stock Exchange and using the method of systematic elimination of 141 companies as a research sample in the period between 2014 to 2020 was selected. The results showed that competition in the product market and the efficiency of manpower investment improves. Thus, although recent studies show a prominent role of product market competition in shaping firm R&D and investment decisions, the results of such studies can not be used to infer the impact on labor investment decisions. This is because capital and labor investments are different in terms of adjustment costs, which indicates an important driver of investment strategies and differences in the impact of competition on the company's labor and investment.