آرشیو

آرشیو شماره ها:
۹۲

چکیده

استفاده از اینترنت به عنوان یکی از کانال های پخش اطلاعات شرکت ها، پدیده ای است که در سال های اخیر در حال رشد و پیشرفت بوده است. اطلاعات حسابداری نیز در بازارهای سرمایه دارای ارزش بالایی بوده و بازار سرمایه به این اطلاعات تکمیل کننده و همچنین به گزارش های حسابداری منتشر شده نیاز دارد. گزارشگری اینترنتی نیز یکی از منابع مهم اطلاعاتی می باشد که به طور بالقوه؛ دیگر گزارش های حسابداری منتشر شده در بازار سرمایه را تکمیل می کند و باعث کاهش عدم تقارن اطلاعاتی سهام می شود. بنابراین در این پژوهش به بررسی تأثیر درصد گزارشگری مالی اینترنتی بر عدم تقارن اطلاعاتی شرکت ها پرداخته شده است. جامعه آماری پژوهش، کلیه شرکت های تولیدی پذیرفته شده در سازمان بورس اوراق بهادار تهران از ابتدای سال 1398 لغایت انتهای سال 1400 می باشد. نمونه مورد بررسی پژوهش، مشتمل بر 111 شرکت که با استفاده از روش حذفی سیستماتیک انتخاب گردید. جهت آزمون فرضیه از روش همبستگی بین متغیرها و معادلات رگرسیون چند متغیره از طریق روش پنل دیتا استفاده شد. نتایج حاصل از آزمون فرضیه حاکی از این بود که درصد گزارشگری مالی اینترنتی و معیارهای آن درصد اقلام محتوایی گزارشگری مالی اینترنتی و درصد اقلام نحوه ارائه گزارشگری مالی اینترنتی بر عدم تقارن اطلاعاتی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران تأثیر معنی دار و منفی داشته است. زمانی که شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران گزارش های مالی خود را بر روی وب سایتشان منتشر می کنند، باعث می شوند اطلاعات سریع تر در اختیار سرمایه گذاران قرار گیرد و قبل از اینکه از محتوای اطلاعات کاسته شود، در تصمیم گیری های اقتصادی مورد استفاده قرار گیرد. همچنین به علت عدم تقارن اطلاعاتی که بین افراد درون شرکت و سرمایه گذاران وجود دارد، سرمایه گذاران نسبت به وضعیت آتی شرکت دچار عدم اطمینان هستند. یکی از راه های کاهش عدم تقارن اطلاعاتی، انتشار گزارش های شرکت از طریق کانال های مختلف است. اینترنت از جمله کانال های ارتباطی شرکت می باشد که موجب می شود اطلاعات مالی و غیرمالی در اختیار سرمایه گذاران قرار گیرد، از عدم تقارن اطلاعاتی کاسته شود و عدم اطمینان سرمایه گذاران نسبت به وضعیت آتی شرکت نیز کاهش یابد.

Investigating the impact of internet financial reporting on companies' information asymmetry

Using the Internet as one of the channels for disseminating company information is a phenomenon that has been growing and developing in recent years. Accounting information is also of high value in the capital markets, and the capital market needs this supplementary information as well as published accounting reports. Internet reporting is also one of the important sources of information that potentially; It complements other accounting reports published in the capital market and reduces the information asymmetry of stocks. Therefore, in this research, the effect of Internet financial reporting percentage on information asymmetry of companies has been investigated. The statistical population of the research is all manufacturing companies admitted to the Tehran Stock Exchange from the beginning of 2019 to the end of 2021. The research sample includes 111 companies that were selected using the systematic elimination method. In order to test the hypothesis, the method of correlation between variables and multivariate regression equations was used through panel data method. The results of the hypothesis test indicated that the percentage of Internet financial reporting and its criteria, the percentage of content items of Internet financial reporting and the percentage of items of the presentation of Internet financial reporting had a significant and negative effect on the information asymmetry of companies admitted to the Tehran Stock Exchange. . When the companies admitted to the Tehran Stock Exchange publish their financial reports on their website, they make the information available to investors faster and before the content of the information is reduced, it is used in economic decisions. Also, due to the asymmetry of information that exists between people inside the company and investors, investors are uncertain about the future state of the company. One of the ways to reduce information asymmetry is to publish company reports through different channels. The Internet is one of the company's communication channels, which makes financial and non-financial information available to investors, reduces information asymmetry, and reduces investors' uncertainty about the future state of the company.

تبلیغات