بررسی تاثیر میزان سرمایه فکری بر کسب مزیت رقابتی در صنعت بانکداری
آرشیو
چکیده
پژوهش حاضر برای بررسی بررسی تاثیر میزان سرمایه فکری بر کسب مزیت رقابتی در صنعت بانکداری انجام شده است. روش تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت از نوع توصیفی-پیمایشی و از نظر روش جمع آوری داده ها از نوع میدانی است. جامعه آماری مورد مطالعه در این تحقیق شامل تمامی کارمندان بخش ستادی در بانک آینده در شهر تهران می باشد. برای جمع آوری داده های لازم از پرسشنامه وضعیت سرمایه فکری و مزیت رقابتی استفاده شده است. روایی ابزار اندازه گیری، با نظر متخصصین در بانک و تعدادی از اساتید مدیریت، بعد از برخی اصلاحات مورد تایید قرار گرفته است. برای اندازه گیری پایایی از روش آلفای کرونباخ استفاده و مورد تأیید قرار گرفت. برای تحلیل توصیفی داده ها، از جداول، نمودارها، شاخص های پراکندگی و برای تحلیل استنباطی فرضیه ها، در نرم افزار spss استفاده شد. در رابطه با فرضیه های تحقیق نتایج نشان داد که شاخص های رضایت مندی مشتری، یادگیری و رشد، فرایندهای داخلی و شاخص های مالی در بیمه مرکزی بخش صندوق تامین خسارت های بدنی در بهبود شاخص های عملکرد تأثیر دارد.Investigating the effect of the amount of intellectual capital on gaining a competitive advantage in the banking industry
The present study was conducted to investigate the impact of intellectual capital on gaining competitive advantage in the banking industry. The current research method is practical in terms of its purpose, descriptive-survey in terms of nature, and field-type in terms of data collection method. The statistical population studied in this research includes all employees of the headquarters department in Eindah Bank in Tehran. To collect the necessary data, the intellectual capital and competitive advantage questionnaire was used. The validity of the measurement tool has been confirmed by the opinion of experts in the bank and a number of management professors, after some modifications. To measure reliability, Cronbach's alpha method was used and confirmed. For the descriptive analysis of the data, tables, graphs, dispersion indices were used, and for the inferential analysis of the hypotheses, SPSS software was used. In relation to the research hypotheses, the results showed that customer satisfaction indicators, learning and growth, internal processes and financial indicators in the central insurance department of the bodily damage provision fund have an effect on improving performance indicators.