آرشیو

آرشیو شماره ها:
۹۲

چکیده

هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر توانایی شناختی و مهارت عددی بر موفقیت آموزشی دانشجویان رشته حسابداری شهرستان یزد در سال تحصیلی 1401-1402 است؛ بنابراین روش تحقیق از نوع همبستگی و جامعه ی آماری شامل کلیه ی دانشجویان رشته حسابداری شهرستان یزد است، تعداد 360 نفر با استفاده از روش نمونه گیری کوکران به عنوان نمونه انتخاب شدند، داده های موردنیاز بر اساس دو پرسش نامه استاندارد توانایی شناختی و مهارت عددی گردآوری شد، تجزیه وتحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار plss انجام گرفت. یافته ها نشان می دهد؛ بین توانایی شناختی و موفقیت آموزشی دانشجویان حسابداری رابطه مثبت و معنی دار وجود دارد، بنابراین پیشنهاد می شود با تأیید روابط فوق آموزش های اساسی در این دو مقوله از همان اویل کودکی و در کلیه مراحل تحصیلی موردتوجه متخصصین و برنامه ریزان قرار گیرد، همچنین متولیان رشته حسابداری در دانشگاه ها و حرفه نیز به این دستاورد توجه داشته باشند.

The effect of cognitive ability on the educational success of accounting students

The purpose of this research is to investigate the effect of cognitive ability and numerical skills on the educational success of accounting students in Yazd city in the academic year 1401-1402; Therefore, the research method is correlation type and the statistical population includes all accounting students in Yazd city, 360 people were selected as a sample using the Cochran sampling method, the required data were collected based on two standard questionnaires of cognitive ability and numerical skills, data analysis It was done using plss software. Findings show; There is a positive and significant relationship between the cognitive ability and the educational success of accounting students, therefore, by confirming the above relationships, it is suggested that basic education in these two categories from early childhood and in all educational stages should be considered by experts and planners, as well as the guardians of the accounting field. Universities and professions should pay attention to this achievement.

تبلیغات