آرشیو

آرشیو شماره ها:
۹۲

چکیده

هدف این تحقیق بررسی تاثیر نقش تعدیلگر کیفیت حسابرسی بر ارتباط بین مدیریت سود و مسئولیت اجتماعی در شرکت های پذیرفته شده بورس اوراق بهادار تهران می باشد.اطلاعات اخذ شده در رابطه با متغیرهای پژوهش وارد صفحه گسترده اکسل شده و سپس با استفاده از نرم افزار ایویوز تحلیل شدند.جامعه ی آماری این پژوهش به روش حذف سیستماتیک از میان 120 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، طی دوره زمانی 1394 تا 1400 می باشد.نتایج آزمون فرضیه های پژوهش نشان داد مدیریت سود بر افشای مسئولیت اجتماعی شرکت تاثیری ندارد. اندازه موسسه حسابرسی بر رابطه بین مدیریت سود و افشای مسئولیت اجتماعی شرکت تاثیر مثبت دارد و در نهایت نتیجه آزمون فرضیه سوم نشان داد که تخصص حسابرس در صنعت بر رابطه بین مدیریت سود و افشای مسئولیت اجتماعی شرکت تاثیر مثبت دارد.مسئولیت اجتماعی شرکت ها به افشای اطلاعاتی می پردازد که سازمان ها در فضای کسب وکار خود به آن عمل می کنند و پاسخگوی انتظارات تجاری، اقتصادی، قانونی، اخلاقی، محیطی و اجتماعی جامعه هستند. چرا که سازمان ها مسئولیت های بزرگی در قبال کارکنان، سهامداران، مشتریان، دولت، تأمین کنندگان، اعتباردهندگان و به طور کلی تمامی ذینفعان خود بر عهده دارند افشای مسئولیت اجتماعی شرکت، توان تجزیه وتحلیل و دقت پیش بینی را بهبود می بخشد.

Investigating the impact of the moderating role of audit quality on the relationship between income management and social responsibility

The purpose of this research is to investigate the effect of the moderator role of audit quality on the relationship between income management and social responsibility in companies listed on the Tehran Stock Exchange. The information obtained in relation to the variables of the research was entered into an Excel spreadsheet and then analyzed using Eveyuz software. Corporate social responsibility has no effect. The size of the audit firm has a positive effect on the relationship between profit management and corporate social responsibility disclosure, and finally, the third hypothesis test showed that the auditor's expertise in the industry has a positive effect on the relationship between corporate profit management and corporate social responsibility disclosure. Corporate social responsibility discloses information that organizations act on in their business environment and are responsive to the commercial, economic, legal, ethical, environmental and social expectations of society. Because organizations have great responsibilities towards their employees, shareholders, customers, government, suppliers, creditors, and in general, all their stakeholders, the disclosure of the company's social responsibility improves the ability of analysis and prediction accuracy.

تبلیغات