آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۱۰

چکیده

مدیران و صاحبان کسب وکارهای کوچک اغلب مدت زمان اندکی را صرف تهیه نقشه استراتژیک و برقراری ارتباط میان لایه های استراتژی و اجرایی می کنند. بیشتر تمرکز و وقت خود را صرف تأمین سرمایه و برقرار ارتباط با سرمایه گذاران می کنند، که این موارد موجب می شود که ایشان از مسائل مهمی نظیر ارتباط با بازار هدف، جلب رضایت و اعتماد مشتری، تعدیل هزینه و توسعه کانال های درآمدی و تدوین استراتژی های مربوط به آن غافل می مانند. این پژوهش باهدف بررسی سیستماتیک پژوهش های پیشین حوزه نقشه استراتژی و شناخت، و همچنین شناسایی عناصر کلیدی و ارائه نقشه استراتژیک برای کسب وکارهای نوپای استان بوشهر صورت پذیرفته است. هدف اصلی پژوهش، طراحی مدل استراتژیک ساختاری شاخص های موثر برای راه اندازی کسب و کارهای کوچک و نوپا است. با مطالعه ادبیات موضوعی و بهره گیری از رویکرد تحلیل محتوای متنی تعداد پانزده شاخص اساسی احصا شد که جهت بومی سازی آنها در کسب و کارهای کوچک و نوپا از تکنیک دلفی در سه دور استفاده گردید. جامعه آماری تحقیق را مدیران و کارشناسان آشنا به موضوع و شاغل در حوزه کسب و کارهای کوچک و نوپا تشکیل دادند. جهت جمع آوری داده ها از پرسش نامه محقق ساخته استفاده شد که روایی و پایایی آن نیز تایید گردید. جهت طراحی مدل استراتژیک ساختاری شاخص های موثر برای راه اندزی کسب و کارهای کوچک و نوپا از رهیافت مدل سازی ساختاری تفسیری در محیط فازی جهت مدیریت ابهامات زبانی در قضاوت ها بهره گرفته شد. نتایج مدل سازی و تحلیل میک مک نشان داد که جذب و پرورش کارکنان متخصص، مشارکت کارکنان، رهبری موثر و ایجاد سیستم اطلاعاتی پشتیبان جزء شاخص های اساسی و نفوذی در حوزه کسب و کارهای کوچک و نوپا به شمار می آید؛ از این رو به مدیران پیشنهاد می گردد که بر این دسته از شاخص ها تأکید و توجه بیش تر داشته باشند.

Designing the Strategic Structure Model of Small and Start-up Businesses Using the Fuzzy Interpretive Structural Modeling Approach

Managers and owners of small businesses often spend little time preparing a strategic plan and communicating between the strategy and executive layers. They spend most of their focus and time on securing capital and communicating with investors, which makes them to overlook important issues such as communication with the target market, customer satisfaction and trust, cost adjustment and development of income channels and formulation of the related strategies.. This research has been carried out with the aim of systematically reviewing previous researches in the field of strategy mapping and knowledge, as well as identifying key elements and providing a strategic map for new businesses in Bushehr province. The main goal of the research is to design a structural strategic model of effective indicators for starting small and start-up businesses. By studying the subject literature and using the textual content analysis approach, a set of fifteen basic indicators were identified, and in order to localize them in small and start-up businesses, the Delphi technique was used in three rounds. The statistical population of the research included managers and experts familiar with the subject and working in the field of small and start-up businesses. A researcher-made questionnaire was used to collect data, and its validity and reliability were also confirmed. In order to design a structural strategic model of effective indicators for the planning of small and start-up businesses, the interpretive structural modeling approach was used in a fuzzy environment to manage linguistic ambiguities in judgments. The results of the modeling and MICMAC analysis showed that the attraction and cultivation of expert employees, employee participation, effective leadership and the creation of a supporting information system are among the basic and influential indicators in the field of small and start-up businesses; Therefore, managers are suggested to emphasize and pay more attention to this group of indicators.

تبلیغات