ظرفیت های اقتباس برای نویسندگی در کتاب صوتی (مطالعه موردی روی کتاب قطار به موقع رسید از هاینریش بُل) (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
امروزه کتاب صوتی به کمک انسان معاصر آمده است. بنابراین باید به عنوان یک رسانه مستقل عمل کند. رسانه جدید، باید روایت جدیدی ارائه دهد. اینجا اهمیت نویسنده کتاب صوتی مشخص می شود. این پژوهش با روش تحلیل محتوای کیفی و مطالعه موردی بنابر نظریه لیندا هاچن انجام شده ا ست. هاچن، به پهنه مطالعات اقتباس وسعت بیشتری می دهد، و رابطه خطی و سلسله مراتبی اقتباس را کنار می گذارد و مدل جدیدی به نام بینامتنیت مطرح می کند. هاچن مسئله ارزش گذاری را از موضوع اقتباس حذف می کند و اقتباس را، نه به عنوان محصول نهایی که اتفاق افتاده، بلکه یک فرایند می بیند. به نظر می رسد تجربیات رسانه رادیو برای تولید کتاب صوتی کمک کننده است. بنابراین، کتاب صوتی به جایگاه اندیشمندانه تری دست می یابد. اقتباس مقوله ای است که در عرصه های ادبی، هنری و رسانه ای ورود کرده، و کتاب های صوتی ظرفیت های شگرفی در این زمینه دارند. اقتباس در سطوح مختلف صورت می گیرد. به عبارتی، اقتباس در وهله نخست با تغییر ماده اتفاق می افتد، چون فرایندی است که از یک رسانه به رسانه دیگر صورت می گیرد. بنابراین می تواند پا را فراتر بگذارد. همچنین کتاب صوتی برای جذب مخاطب و حفظ جایگاه خود، باید دست به بازآفرینی بزند. نویسنده اقتباس شنیداری، با پرواز تخیل خود در راستای طرح داستان، بازآفرینی می کند. پایه و اساس بازآفرینی، تخیل است. اثر بازآفریده، اثری است مستقل و تازه. وقتی به کتاب صوتی، موسیقی، افکت اضافه می شود، اثر خودبه خود رنگ و بوی اقتباس می گیرد. در نتیجه اقتباس در سراسر کتاب صوتی جاری است، از شروع گرفته تا پایان.Adaptation Capacities for Audio Book Writing with a (Case Study the Book: The Train Arrived on Time by Heinrich Boll)
Today, the audio book has come to the aid of contemporary man. Therefore, it should act as an independent media. The new media must present a new narrative. Here the importance of the author of the audiobook becomes clear.
This research was conducted with the qualitative content analysis method and case study according to the theory of Linda Hutchen. Hatchen expands the scope of adaptation studies, and abandons the linear and hierarchical relationship of adaptation and proposes a new model called intertextuality. Hatchen removes the issue of valuation from the subject of adaptation and sees adaptation not as a final product that happened, but as a process.
It seems that the experiences of radio media are helpful for audio book production. Therefore, the audio book achieves a more thoughtful position.
Adaptation is a category that has entered the literary, artistic and media fields, and audio books have tremendous capacities in this field. Adaptation takes place at different levels. In other words, adaptation happens in the first place by changing the material, because it is a process that takes place from one medium to another. So it can go further. Also, the audio book must be recreated in order to attract the audience and maintain its position.
The author of the audio adaptation recreates with the flight of his imagination in line with the plot. The basis of creativity is imagination. The recreated work is an independent and fresh work. When music and effects are added to the audiobook, the effect automatically takes on the color of adaptation. As a result, the adaptation runs throughout the audiobook, from the beginning to the end.