مقایسه اعتماد اجتماعی میان دانشجویان وابسته و غیر وابسته به اینترنت (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
مطالعه آثار و تبعات گوناگون وابستگی به اینترنت، هسته مرکزی بسیاری از پژوهش های اخیر را تشکیل داده و به نظر می رسد وابستگی به اینترنت، بر متغیر اعتماد نیز تأثیرگذار باشد. لذا، پژوهش حاضر با هدف بررسی مقایسه اعتماد اجتماعی میان دانشجویان وابسته به اینترنت با دانشجویان غیر وابسته به اینترنت طراحی و اجرا شده است. پژوهش حاضر به لحاظ هدف، کاربردی و از نظر روش مقایسه ای است که با تکنیک پیمایش و ابزار اندازه گیری پرسشنامه انجام شده است. بدین منظور، نمونه ای 400 نفری از میان کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران (515 و282 نفر) در سال 1398، انتخاب و به پرسشنامه 25سؤالی <اعتماد اجتماعی> صفاری نیا و شریف (1389)، مشتمل بر پنج شاخص صداقت، صراحت، تمایلات همکاری جویانه، اطمینان و اعتماد کردن، و پرسشنامه 8 سؤالی <وابستگی به چت کردن در اینترنت> یانگ، پاسخ دادند. نتایج آزمون t مستقل و ضریب همبستگی رتبه ای اسپیرمن در پژوهش نشان داد، وضعیت کلی اعتماد اجتماعی دانشجویان مورد مطالعه با میانگین 38/3 بیش از حد وسط بوده و دانشجویان مورد مطالعه به میزان 2/31درصد به اینترنت وابستگی داشته اند. در متغیر اعتماد کردن و صداقت از شاخص ه ای اعتماد اجتماع ی، بین دانشجویان وابست ه و غی ر وابست ه به اینترنت، تفاوت معن ا داری وج ود دارد ( p <0.05 ). با افزایش وابستگی به اینترنت از تمایلات همکاری جویانه و صداقت دانشجویان کاسته می شود. اعتماد اجتماعی، در شاخص های اعتماد کردن و صداقت، بین دانشجویان وابسته به اینترنت ضعیف تر است و توجه، برنامه ریزی و اقدام های لازم برای کنترل و کاهش وابستگی به اینترنت و تبعات منفی آن در اعتماد اجتماعی، ضروری و مهم است.Comparison of Social Trust among Internet-dependent Students With Independent Students
The study of the various effects and consequences of Internet dependence has been the core of many recent studies and it seems that Internet dependence also affects the variable of trust. Therefore, the present study was designed and conducted to investigate the comparison of social trust among Internet-dependent students with non-Internet-dependent students. The present study is applied in terms of purpose and comparative in terms of method and has been done with survey technique and questionnaire measurement tool. For this purpose, a sample of 400 students out of a total of 282515 students were selected during the school year 2019. Participants were surveyed through two scales, one relating to “social trust” that comprised the five components of honesty, openness, willingness to cooperate, confidence and trust and the other assessing dependence to internet chatting by Young … that comprised 8 items.The results of independent t-test and Spearman rank correlation coefficient in the study showed that the overall status of social trust of the studied students was above average with an average of 3.38 and the studied students were 31.2% (or average of 2.44 out of 8) dependent on the Internet. According to the research findings, there is a significant difference in trust and honesty of social trust indicators between Internet-dependent and non-Internet-dependent students (p <0.05). Findings indicate that there is a significant difference between male and female students only in trusting the indicators of social trust (p <0.05), trust in male students was higher. According to the research findings, with increasing internet dependence, students' willingness to cooperate and honesty decreases. There is a negative and significant relationship between the degree of Internet dependence and the age and educational level of students. According to the research findings, the level of social trust among Internet-dependent students is different from independent students and social trust is weaker in the indicators of trust and honesty in Internet-dependent students. And attention, planning, and action are needed to control and reduce Internet dependence and its negative consequences on social trust.