آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۳۲

چکیده

محققان در این تحقیق، با نگاه دیگری به شیوه های برنامه سازی و استفاده از روش کیو، پنج ذهنیت متفاوت دست اندرکاران را درباره جایگاه، رسالت و مسئولیت اجتماعی صدای جمهوری اسلامی ایران شناسایی کرده اند. ذهنیت یک؛ با تأکید بر جایگاه مهم عوامل درون سازمانی در دروازه بانی مطالب و اعتقاد به عینی گرایی نسبی بیشتر متمایل به ملت، مسئولیت اجتماعی صدای جمهوری اسلامی را اجتناب از عوام فریبی، مبارزه با فرهنگ استعماری غرب و انحراف های دینی و مذهبی در جامعه می داند. ذهنیت دو؛ با تأکید بر جایگاه مهم عوامل برون سازمانی در دروازه بانی مطالب و اعتقاد به عینی گرایی نسبی بیشتر متمایل به حکومت، مسئولیت اجتماعی صدای جمهوری اسلامی را حمایت بدون استثنا از سیاست ها و برنامه های ارکان آن می داند. ذهنیت سه؛ با اعتقاد به عینی گرایی مطلق، شیوه عینی تشریحی انتقادی را بر سایر شیوه ها ترجیح می دهد و مسئولیت اجتماعی صدای جمهوری اسلامی را انعکاس بی کم وکاست واقعیت ها و تشریح و تحلیل رویدادها، در استقلال کامل از خواست دیگران (چه حکومت و ملت) می داند. ذهنیت چهار؛ گرچه به ظاهر شیوه عینی توسعه ای را ترجیح می دهد، اما به دلیل اینکه به داشتن روحیه انتقادگری به عنوان یک الزام بی توجه است، به شیوه عینی شبه توسعه ای اعتقاد دارد و مسئولیت اجتماعی صدای جمهوری اسلامی را از زاویه آن می بیند و ذهنیت پنج نیز گرچه به ظاهر شیوه توسعه ای را ترجیح می دهد، اما به خاطر بی توجهی به الزام های آن، مانند تأمین استقلال حرفه ای و امنیت شغلی برنامه سازان و همچنین، برنامه سازی بر مبنای نظریه رسانه های توسعه بخش، به شیوه شبه توسعه ای اعتقاد دارد و مسئولیت اجتماعی صدای جمهوری اسلامی را چیزی فراتر از آن نمی داند.

Position, Mission and Social Responsibility of Islamic Republic of Iran Broadcasting from Stakeholders’ Point of View

  The researcher has identified five distinct mindsets in this field: Emphasizing the important status of internal factors in gatekeeping, and believing in a more nation-oriented relative objectivism, mindset one state that the social responsibility is to avoid demagoguery, fight against the colonial culture of the West, and religious deviations in the society. Emphasizing the important role of extrinsic factors in gatekeeping of contents and its belief in pro-government relative objectivism, mindset two states that the social responsibility of Voice of Islamic Republic of Iran is to support the policies and programs of the state, especially the government. Believing in absolute objectivism, prefers the objective descriptive critical method over the other ones, mindset three states that the social responsibility of Voice of Islamic Republic is to reflect the facts completely, analyze and describe event in complete independence from the will of others, be they government of people. Although mindset four apparently prefer an objective-development method, due to its negligence of the critical spirit as a requirement, in fact, it believes in objective-quasi-development method and sees the social responsibility of Voice of Islamic Republic of Iran from this angle. Although mindset five seems to prefer the development method, due to its superficiality and inattention to its requirements, including ensuring professional independence and job security of programmers as well as programming based on the theory of developmental media, in fact believes in a quasi-development method and does not consider the social responsibility of Voice of Islamic Republic of Iran anything more than this.

تبلیغات