آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۳۲

چکیده

این پژوهش با هدف بررسی تطبیقی ترمینولوژی خبری روزنامه های کیهان، اعتماد، رسالت و شرق در انتخابات ریاست جمهوری سال 1396 و به منظور شناسایی مهم ترین معیارهای گزینشگری، بررسی میزان حمایت از کاندیداها، احزاب و گروه ها، وابستگی خبری مطالب به منابع مختلف و جایگاه واژه سازی سیاسی و جریان سازی خبری و بررسی سبک مطالب و گفتمان مسلط در آن روزنامه ها انجام شده است. تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ روش، ترکیبی است. در روش کمی از تکنیک تحلیل محتوا و در روش کیفی از تکنیک مصاحبه استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش در سطح کمی روزنامه های کیهان، اعتماد، شرق و رسالت در یک دوره 100روزه از قبل از انتخابات تا زمان تحلیف رییس جمهوری و در سطح کیفی نیز پنج نفر از متخصصان علوم ارتباطات و روزنامه نگاران برجسته از گروه های مختلف سیاسی و با رعایت اصل اشباع نظری و کفایت نمونه گیری نظری انتخاب شده اند. نتایج حاکی از آن است که تفاوت معناداری بین انتخاب مهم ترین موضوع ها توسط گزینشگران در روزنامه های مورد بررسی، وجود ندارد. درباره جایگاه روزنامه های مورد بررسی در واژه سازی سیاسی و جریان سازی خبری، روزنامه های کیهان و رسالت از واژه سازی و جریان سازی اصولگرایی تبعیت می کنند. اما واژه سازی و جریان سازی روزنامه های شرق و اعتماد مبتنی بر گفتمان شبه لیبرال اسلامی و مبتنی بر رضایت طبقه متوسط است.

Comparative Study of News Terminology of Kayhan, Etemad, Resalat and Shargh Newspapers in Iran Presidential Election 2017

The aim of this study is to comparatively review the news terminology of Kayhan, Etemad, Resalat and Shargh newspapers in the 2017 presidential elections. In order to identify the position of the studied newspapers in political terminology and news flow, symbolism and myth-making, the role of newspaper owners and publishers in the political currents leading to the elections and to examine the prominent concepts, orientations and tactics of the news, Dominant discourse, the most important methods of selecting news and content, etc. have been done in the upcoming newspapers. The present research is applied in terms of purpose and combined in terms of method (quantitative and qualitative method). The statistical population of this research is a small study of Kayhan, Etemad, Shargh and Resalat newspapers, which have been studied in the 100-day period from before the presidential election until the inauguration of the elected president. Also, the statistical population of this research is the qualitative level of five prominent communication science specialists and journalists in the country. The results show that there is not a significant difference between the surveyed newspapers in terms of addressing various issues, dealing with candidates or individuals on the one hand and parties or groups,

تبلیغات