آرشیو

آرشیو شماره ها:
۷۱

چکیده

پژوهش حاضر در صدد است با رویکرد کیفی به شناسایی الگوی مطلوب نظارت بر پایان نامه ها بپردازد. داده های مورد نظر، پس از مصاحبه با تعداد 11نفر از اعضای هیات علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی با روش نمونه گیری هدفمند و مصاحبه نیمه سازمان یافته، به اشباع نظری دست یافت. سپس مرحله تحلیل داده ها، در سه مرحله کدگذاری باز و محوری و گزینشی جهت شناسایی الگوی مطلوب نظارت بر پایان نامه ها صورت پذیرفت. اعتباریابی فرایند و یافته های تحقیق از طریق راهبردهای مقایسه مداوم، مشارکت اعضاء، مرورهمتا، توضیح شیوه های یادداشت برداری و انجام گزارش انجام شد. نتایج حاصله نشان می دهد که الگوی مطلوب نظارت بر پایان نامه ها متشکل از مقوله های کلی، فردی (استاد راهنما) و سازمانی است. هم چنین مقوله فردی، دارای مقوله های اصلی ساختاری و حمایتی و مقوله سازمانی نیز دارای مقوله های اصلی برنامه ریزی و یادگیری می باشد. ضرورت اهتمام به گویه های مستخرج از مقوله کلی فردی و سازمانی جهت بهبود فرایند نظارت بر پایان نامه ها توصیه می شود.

Identifying the optimal pattern of dissertation monitoring :A case study of the Faculty of Educational Sciences and Psychology of Shahid Beheshti University

The present study intends to identify the desired pattern of dissertation supervision with a qualitative approach. The data were theoretically saturated after interviewing 11 faculty members of the Faculty of Educational Sciences and Psychology of the Faculty of Educational Sciences and Psychology of Shahid Beheshti University through purposive sampling and semi-organized interviews. Then, the data analysis stage was performed in three stages of open and axial and selective coding to identify the desired pattern of dissertation supervision. Validation of the research process and findings was done through continuous comparison strategies, member participation, peer review, explanation of note-taking methods, and reporting. The results show that the optimal model of dissertation supervision consists of general, individual (supervisor) and organizational categories. Also, the individual category has the main structural and supportive categories and the organizational category also has the main planning and learning categories. It is recommended to pay attention to the items extracted from the general individual and organizational category to improve the dissertation monitoring process

تبلیغات