آرشیو

آرشیو شماره ها:
۷۱

چکیده

مقاله حاضر درصدد طراحی الگوی سیاست گذاری های تربیتی در آموزش و پرورش کشور با تأکید بر نهاد خانواده، با استفاده از روش کیفی «داده بنیاد» مبتنی بر ابزار «مصاحبه» بوده است. جامعه هدف پژوهش، خبرگان و متخصصان در حوزه سیاست گذاری تربیتی و نیز خانواده (مشتمل بر مدیران حوزه آموزش وپرورش و نیز اساتید و مطلعین دانشگاهی در حوزه سیاست گذاری و خانواده) بوده اند که از میان آن ها 15 نفر با روش اشباع نظری و به شکل نمونه گیری هدفمند و گلوله برفی انتخاب شدند. یافته های این مطالعه مبیّن آن است که طراحی الگوی سیاستگذاری تربیتی با تأکید بر نهاد خانواده، مبتنی بر پدیده محوری «سیاستگذاری مشارکتی چند بعدی» در ابعاد علمی- فرایندی، فکری و مالی بوده که عواملی علّی چون «بازتعریف نقش ذینفعان در تعلیم و تربیت» و شرایطی زمینه ای چون، دگرگونی در وضعیت موجود مبتنی بر «تحولات ساختاری – تشکیلاتی نظام تربیتی»، «تصویب قوانین و مقررات مشارکت پذیری» و «هم راستایی خانواده و نظام تربیتی» بستر ساز بروز و ظهور آن می باشند که البته در این میان نباید از اثرگذاری عوامل مداخله گری چون موانع خانوادگی، فرهنگی، سیاسی و مدیریتی که عمدتاً محدود کننده مشارکت نهاد خانواده می باشند، غفلت نمود. با این وجود آنچه مسلم است آن است که اعمال «راهبردهایی مدیریتی» و نیز «پیش بینی سازوکارهای ارتباطی و تبادلی میان نهاد خانواده و نهاد آموزش و پرورش» می تواند سیاست گذاری تربیتی مشارکتی را رقم زند که پیامدهایی در سطوح سازمانی (بهبود کارکردهای نظام آموزشی) و فراسازمانی (توسعه فردی و اجتماعی) در پی خواهد داشت.

Design of educational policy pattern in education with emphasis on family institution

The present paper seeks to design the pattern of educational policy in educating the country, emphasizing the family institution, was based on the 'data' qualitative method based on the 'interview' tool. The research community of the research, experts and specialists in the field of educational policy and family , were among them 15 people with theoretical saturation and in the form of targeted sampling and bullet were chosen. The findings of this study indicate that the design of educational policy model with emphasis on family institution is based on the central phenomenon of 'multidimensional participatory policy' in the scientific dimensions of process, intellectual and financial, which causes causal factors such as 'redefineration of the role of stakeholders in education' and Field conditions such as transformation in the existing situation based on 'structural-organizational developments,' 'adoption of the rules and regulations of participation' and 'alignment of family and educational system' are the basis of its that of course, this should not be neglected by the influence of intervention factors such as family, cultural, political and managerial barriers that are largely restrictive of the participation of the family institution. However, what is certain is that the actions of 'management strategies', as well as 'prediction of communication mechanisms and the exchange between family institution and education institution,' can make participatory education policy that consequences in organizational levels (improve the functions of the educational system) and League (individual and social development) will lead to.

تبلیغات