آرشیو

آرشیو شماره ها:
۷۱

چکیده

پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اولویت بندی شاخص ها و مولفه های محیط روانی انجام گرفت. روش پژوهش کمی و کیفی و از جهت نتایج کاربردی است. در مطالعات میدانی، از نمونه در دسترس 180 نفری دانش آموزان دختر داوطلب دبیرستانی، سال تحصیلی 98-97 در شهر گرگان استفاده شد. تعداد نمونه با توجه به در دسترس بودن و مناسب بودن حداقل تعداد 100 تا 150 نمونه برای مطالعات مدلسازی، در نظر گرفته شد. بررسی داده ها از طریق مدلسازی و تحلیل عامل تاییدی مرتبه دوم صورت گرفت. پایایی ترکیبی مقیاس اصلی 0.97 و روایی همگرا 0.77، گزارش شد. براساس نتایج، شاخص های شش گانه محیط روانی قادر به توصیف مقیاس استاندارد "چه اتفاقی در این مدرسه می افتد؟"در نمونه مورد بررسی بود. کلیه عوامل و مولفه ها از لحاظ آماری معنادار گزارش شد، شاخص های حس تعلق(0.94)، شفافیت قوانین مدرسه(0.93)، پذیرش تفاوت و گوناگونی(0.90)، گزارش مشکلات(0.86)، روابط همسالان(0.85) و پشتیبانی معلمان(0.78) به ترتیب می تواند به تبیین مقیاس محیط روانی از نظر دانش آموزان به عنوان مهم ترین کاربران فضای آموزشی بپردازد. پس از اولویت بندی شاخص ها و مولفه های محیط روانی براساس مقیاس استاندارد، تعدادی راهکار پیشنهادی برای ایجاد فضای کیفیت گرا مانند ایجاد فضاهایی برای ارتباط گروه های سنی مختلف در مدرسه و ایجاد نمایشگاه هایی جهت آشنایی و احترام به فرهنگ های مختلف ارایه شد.

Psychological Variables Model of Learning Environment with Emphasis on Connectedness, Mental security and Peer-connectedness for Creating a Quality-oriented Space

The purpose of current research was to identify and set a priority for factors and variables of school climate. The method of research was qualitative and quantitative via survey study among 180 volunteer and accessible high- school girl students in Gorgan city(academic year 1397-1398). The sample size determined according to accessible samples and the minimum sample size (100 to 150) which is appropriate for structural equation modeling. Data analysis done by SEM technique via second-order CFA. The composite reliability and the AVE of the main construct (WHITS scale) reported 0.97 and 0.77, respectively. From the results, all the six sub-constructs determined the main construct and there was a priority from the students' perspective for psychological dimensions of learning environment, that is to say, school connectedness (0.94), rule clarity (0.93), affirming diversity (0.90), reporting and seeking help (0.86), peer connectedness (0.85) and teacher support (0.78) determined respectively the "WHITS" scale, the short form of " What's happening in this school? From the students' perspective" for assessing school psychological climate. After setting a priority for factors and variables of "WHITS" scale for assessing school climate, some applicable ways proposed for a quality-oriented space, such as creating group stations for students in different school level and providing spaces for exposing students' cultural diversity.

تبلیغات