شناسایی و الویت بندی مولفه های رفتار شهروندی سایبری، تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات و عدالت آموزشی در نظام آموزشی و ارتباط آنها با یکدیگر (مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)
درجه علمی: علمی-پژوهشی (دانشگاه آزاد)
آرشیو
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی و الویت بندی مولفه های رفتار شهروندی سایبری، تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات و عدالت آموزشی در نظام آموزشی و ارتباط آنها با یکدیگر انجام شد. روش تحقیق کیفی – کمی – اولویت بندی، جامعه آماری در بخش کیفی، مدیران نظام آموزش و پرورش، اعضاء هیئت علمی در مراکز آموزش عالی، در بخش کمی معلمان مدارس دوره دوم متوسطه مازندران، در 400 مدرسه بتعداد 6420 نفر و در بخش الویت بندی، اعضاء هیئت علمی و مدیران عالی آموزش و پرورش استان مازندران بودند. در بخش کیفی از روش نمونه گیری غیرتصادفی" هدفمند"، تعداد 20 نفر، در بخش کمی با روش خوشه ای نسبی بر اساس فرمول کوکران، تعداد 364 نفر و در بخش اولویت بندی، تعداد 25 نفر با روش هدفمند، انتخاب شدند. داده ها در بخش کیفی از طریق تکنیک دلفی با پرسشنامه نیمه ساختاریافته و ساختاریافته، در بخش کمی از طریق مدلسازی معادلات ساختاری با پرسشنامه 92 گویه ای و در بخش اولویت بندی، از طریق تکنیک دیماتل با پرسشنامه های ماتریسی، استخراج شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزارهای SPSS و AMOS و DEMATEL SOLVER استفاده شد. یافته ها نشان داد که رفتار شهروندی سایبری با عدالت آموزشی و کاربست ICT و عدالت آموزشی با کاربست ICT، رابطه معنادار و مثبتی داشته و عدالت آموزشی در رابطه رفتار شهروندی سایبری با عدالت آموزشی و کاربست ICT، نقش میانجی را ایفا نمود.The Identifying and Prioritizing the Components of Cyber Citizenship Behavior, Information and Communication Technology and Educational Justice in Educational System and Their Relationship With Each Other
The current research was conducted with the aim of identifying and prioritizing the components of cyber citizenship behavior, information and communication technology, and educational justice in the educational system and their relationship with each other. Qualitative-quantitative-prioritization research method, statistical community in the qualitative section, education system managers, faculty members in higher education centers, in the quantitative section, teachers of the second year secondary schools of Mazandaran, in 400 schools with 6420 people and in the priority section Bandi were members of the faculty and high education managers of Mazandaran province. In the qualitative part of the non-random "targeted" sampling method, 20 people were selected, in the quantitative part, 364 people were selected using the relative cluster method based on Cochran's formula, and in the prioritization part, 25 people were selected using the targeted method. . Data were extracted in the qualitative part through the Delphi technique with semi-structured and structured questionnaires, in the quantitative part through structural equation modeling with a 92-item questionnaire, and in the prioritization part, through the DEMATEL technique with matrix questionnaires. became. SPSS, AMOS and DEMATEL SOLVER software were used for data analysis. The findings showed that cyber citizenship behavior had a significant and positive relationship with educational justice and ICT use and educational justice with ICT use, and educational justice played a mediating role in the relationship between cyber citizenship behavior and educational justice and ICT use