فرضیه بازار کارا برای امور مالی رفتاری: بررسی عوامل تاثیرگذار بر رفتار سرمایه گذاران با استفاده از مدل PLS-SEM
آرشیو
چکیده
هدف مقاله حاضر پرداختن به موضوع فرضیه بازار کارا برای امور مالی رفتاری: بررسی عوامل تاثیرگذار بر رفتار سرمایه گذاران می باشد. سرمایه گذاران برای درک و تصمیم گیری بهتر در بازارهای مالی باید از روش های نوین استفاده نمایند. مالی رفتاری تفکرات، بینش و احساساتی را که در فرآیندهای تصمیم گیری سرمایه گذاران دخالت دارند، مورد بررسی قرار می دهد. به سخن دیگر، مالی رفتاری تلاش می کند تا اثبات کند که چرا بازارهای مالی ناکارا هستند، همچنین مالی رفتاری به دنبال تاثیر فرآیند های روانشناسی، جامعه شناسی، عصب شناسی و عوامل نهادی در تصمیم گیری های سرمایه گذاران می باشد. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی توسعه ای و از نظر گردآوری داده ها و اطلاعات، توصیفی پیمایشی می باشد. متغیرهای پژوهش عبارت اند از: سرعت انتشار اطلاعات، رفتار مصرف کنندگان، انتشار به هنگام اطلاعات، انتشار عمومی اطلاعات، رفتار منطقی و رفتار احساسی سرمایه گذاران. جامعه آماری پژوهش شامل داده های جمع آوری شده از 160 نفر از فعالان بازار سرمایه در قالب پرسشنامه می باشد. در پژوهش حاضر به منظور تحلیل داده های گردآوری شده از مدل معادلات ساختاری از نرم افزار SMART PLS3 استفاده شد. نتایج پژوهش حاکی از این موضوع می باشد که سرمایه گذاران باید در تصمیمات سرمایه گذاری خود نسبت به متغیرهایی مانند سرعت اطلاعات منتشره و متغیرهای اشاره شده توجه نمایند، زیرا در تصمیمات آنها تاثیر بسزایی دارد.Efficient Market Hypothesis for Behavioral Finance: Examining Factors Affecting Investors' Behavior Using PLS-SEM Model.
The purpose of this article is to deal with the efficient market hypothesis for behavioral finance: investigating the factors influencing the behavior of investors. Investors should use new methods to understand and make better decisions in financial markets. Behavioral finance examines the thoughts, insights, and emotions involved in the decision-making processes of investors, behavioral finance tries to prove why financial markets are inefficient, also behavioral finance looks for the impact of psychological processes, sociology, neuroscience and institutional factors in investors' decisions. current research is a developmental application in terms of its purpose, and a descriptive survey in terms of collecting data and information. research variables are: speed of information dissemination, consumer behavior, timely information dissemination, general information dissemination, logical behavior and emotional behavior of investors. The socio-statistics of the research includes data collected from 160 capital market participants in the form of a questionnaire. In the present study, SMART PLS3 software was used to analyze the collected data from the structural equation model. The results of the research indicate that investors should pay attention to variables such as the speed of information spread and the mentioned variables in their investment decisions, because it has a significant impact on their decisions.