مطالعه رابطه مدیریت دانش، سرمایه فکری و سرمایه اجتماعی در بانک ها
آرشیو
چکیده
دانش و تفکر از سرمایه های مهم سازمان ها هستند. بازار مالی رقابتی صنعت بانکداری را مجبور کرده که به ارتباط چارچوب ابعاد سرمایه فکری و اجتماعی با ابعاد مدیریت دانش توجه نماید و با آن مدیریت ریسک، استمرار بهبود عملکرد و فرآیند رویارویی با چالش های آتی، اهداف و دستیابی به استانداردهای منظم را فراهم نماید. هدف از این پژوهش بررسی تاثیر مدیریت دانش بر سرمایه فکری با نقش سرمایه اجتماعی در بانک ها بود. این پژوهش در سال 1400 در بانک ها انجام شد. برای انجام پژوهش یک نمونه 207 نفری انتخاب شدند. در این پژوهش یک فرضیه اصلی و سه فرضیه فرعی فرضیه تنظیم شد. برای بررسی فرضیه-های پژوهش از پرسشنامه استاندارد استفاده شد. بعد از تکمیل پژوهش و انجام آزمون های آماری توصیفی و استنباطی (رگرسیون چندگانه خطی) فرضیه های پژوهش تأیید شدند. شواهد آماری مطالعه مربوطه نشان داد که ابعاد مدیریت دانش بر سرمایه اجتماعی در بانک ها تاثیر معناداری داشت، سرمایه اجتماعی بر ابعاد سرمایه فکری در بانک ها تاثیر معناداری داشت و ابعاد مدیریت دانش بر ابعاد سرمایه فکری در بانک ها تاثیر داشت. بانک ها در جهت بهبود عملکردشان باید مدیریت دانش و سرمایه فکری و همچنین سرمایه اجتماعی را بهبود بخشند.Studying the relationship between knowledge management, intellectual capital and social capital in banks
Knowledge and thinking are important assets of organizations. The competitive financial market urged banking industry to focus on linking the theme of intellectual and Social capital dimensions with the Knowledge Management dimensions in to provide a continuum for the risk management, improvement process and performance to meet the future challenges, targets and reaching the set standards. The purpose of this research is Survey of Effect of Knowledge Management on Intellectual Capital by Role of Social Capital in Banks. This research did in Banks in 2022. To do this research a sample was chosen which includes 207 people. In this research one principal hypothesis and three subsidiary hypotheses were set forth. To explore the research hypothesizes used the standard questionnaire. After completing the research and doing descriptive and (Linear Multiple regression) inferential statistic's tests, the research hypothesizes were proved. The statistical evidence from the study showed that knowledge management dimensions had significant effect on society capital in banks, society capital had significant effect on intellectual capital dimensions in banks and knowledge management dimensions had significant effect on intellectual capital in banks. In order to improve their performance, banks should improve the management of knowledge and intellectual capital as well as social capital.