جایگاه پیاده محوری در تحقق شهر سالم (نمونه موردی شهر خرم آباد لرستان)
آرشیو
چکیده
در دهه های اخیر به دنبال گسترش بی رویه شهرها و اهمیت و نقش روزافزون اتومبیل در شهر، به تدریج نقش عابر پیاده در فضاهای شهری کم رنگ شده است. این امر موجب کاهش سرزندگی فضاهای عمومی و کاهش فضایی مناسب برای تعاملات اجتماعی در شهر شده است. به دنبال ایجاد سرزندگی بیشتر و تبدیل سکونتگاه های شهری به شهرهای انسان محور، بسیاری از شهرها فضاهای بدون وسیله نقلیه ای به نام «پیاده راه» ساختند. خیابان شهدا یکی از خیابان های قدیمی و معروف شهر خرم آباد است که در نقطه تلاقی مراکز تجاری تفریحی واقع شده است. روش تحقیق به کار رفته در این پژوهش بر اساس هدف (توسعه ای- کاربردی) و براساس ماهیت (توصیفی- تحلیلی) است. در نهایت برای تجزیه و تحلیل اطلاعات و ارائه استراتژی های مناسب جهت پیاده مداری خیابان شهدا از روش تحلیلی swot منظور از شهر سالم، و تکنیک دلفی با حجم نمونه 2 نفر از کارشناسان امور شهری در شهر خرم آباد استفاده شده است نتیجه این پژوهش نشان داده شده است نتایج به دست آمده از ارزیابی ماتریس عوامل داخلی ife)) نمره کل بدست آمده برابر با 32/1 و نمره وزن کل ماتریس خارجی (EFE) برابر با 33/3 می باشد. با توجه به نتایج بدست آمده از احداث پیاده راه در محورهای شهری خیابان شهدا شهر خرم آباد در موقعیت انطباقی (WO) قرار دارد و بایستی از توانمندیها، پتانسیلهای موجود و برنامه ریزی اجرای پیاده راه سازی محور شهدا شهر خرم آباد می توان، باعث رشد اقتصاد شهر، مقیاس انسانی در فضای شهری، امکان ایجاد تسهیلات گذران اوقات فراغت در مسیر پیاده راه باز زنده سازی خاطرات تاریخی در پیاده راه و غیره می شود همچنین به ارتقاء تعاملات اجتماعی توسعه پایدار دست خواهیم یافت. محیطی اجتماعی و کالبدی با امکاناتی است که انجام تمامی فعالیتهای زندگی را، با سهولت و کارایی مطلوب امکانپذیر میسازد. در محلات قدیمی به دلایل مختلفی از حداکثر توان این ظرفیتها و امکانات استفاده به عمل نمی آید و در اثر گذشت زمان دچار اختلال می شوند. در بدو امر به کندوکاوی در ارتباط با شهر سالم و ابعاد و عناصر آن پرداخته شده است.Pedestrian position in the realization of Salem city (a case study of Khorramabad city of Lorestan)
In recent decades, due to the indiscriminate expansion of cities and the increasing importance and role of cars in the city, the role of pedestrians in urban spaces has gradually faded. This has reduced the vitality of public spaces and reduced the space suitable for social interactions in the city. In pursuit of creating more vitality and transforming urban settlements into human-centered cities, many cities have built vehicle-free spaces called "pedestrians". Shahada Street is one of the old and famous streets of Khorram Abad city, which is located at the intersection of commercial and entertainment centers. The research method used in this research is based on the goal (developmental-applicative) and based on the nature (descriptive-analytical). Finally, to analyze the information and provide suitable strategies for pedestrianization of Shahada Street, SWOT analysis method from Salem city, and Delphi technique with a sample size of 2 urban affairs experts in Khorramabad city have been used. The result of this research has shown The results obtained from the evaluation of the matrix of internal factors (ife)) are equal to 1.32 and the total weight score of the external matrix (EFE) is equal to 3.33. According to the results obtained from the construction of sidewalks in the urban axes of Shahada Street, Khorramabad city is in an adaptive position (WO) and it should be possible to grow from the capabilities, existing potentials and the implementation planning of the sidewalk construction of Shahada Street in Khorramabad city. The economy of the city, the human scale in the urban space, the possibility of creating facilities for spending leisure time on the pedestrian path, revitalizing historical memories on the sidewalk, etc., will also achieve the promotion of social interactions and sustainable development. It is a social and physical environment with facilities that make it possible to perform all life activities with ease and optimal efficiency. In old neighborhoods, for various reasons, these capacities and facilities are not used to their maximum capacity, and they become disturbed due to the passage of time. In the beginning, excavations have been done in connection with the city of Salem and its dimensions and elements.