آرشیو

آرشیو شماره ها:
۹۲

چکیده

در ادبیات حسابداری، توجه خاصی به جریانهای نقد و عملکرد شده است، در پژوهش حاضر نیز سعی گشت تا به بررسی تاثیر رشد جریانهای نقدی بر عملکرد شرکت با تاکید بر درماندگی مالی و اهرم مالی در شرکتهای بورسی پرداخته شود. بدین منظور از داده های، نمونه 101 شرکتی از شرکتهای پذیرفته شده در بورس تهران در بازه زمانی بین سال های 1392 تا 1400 استفاده گشت. روش نمونه برداری در این پژوهش مبتنی بر روش حذف سیستماتیک است و برای آزمون فرضیه های مدل از روش رگرسیون چند گانه مبتنی بر دادهای تلفیقی (panel data) استفاده می شود. همچنین برای تحلیل نتایج وپردازش دادها از نرم افزارهای E-views استفاده شد. نتایج این پژوهش نشان می دهد که متغیر رشد جریانهای نقدی دارای تاثیر مثبت و معناداری بر عملکرد شرکت می باشد. همچنین نتایج نشان داد درماندگی مالی و اهرم مالی به ترتیب دارای تاثیر معکوس و مستقیم بر رابطه بین رشد جریانهای نقد و عملکرد شرکتها هستند.

Investigating the impact of cash flow growth on company performance with an emphasis on financial helplessness and financial leverage in acquired companies of the Tehran Stock Exchange.

In the accounting literature, special attention has been paid to cash flows and performance, in the present study, an attempt was made to investigate the effect of cash flow growth on company performance, emphasizing financial helplessness and financial leverage in listed companies. For this purpose, the data of a sample of 101 companies admitted to the Tehran Stock Exchange in the period between 1392 and 1400 were used. The sampling method in this research is based on the systematic elimination method, and the multiple regression method based on consolidated data (panel data) is used to test the model's hypotheses. Also, E-views software was used to analyze the results and process the data. The results of this research show that the cash flow growth variable has a positive and significant effect on the company's performance. Also, the results show that financial helplessness and financial leverage have an inverse and direct effect on the relationship between the growth of cash flows and the performance of companies, respectively.

تبلیغات