آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۱۰

چکیده

با تغییرات شگرف جهانی به واسطه پیشرفت در تکنولوژی، جهانی شدن بازارها، شرکت ها و نواحی صنعتی با شرایط جدید اقتصاد سیاسی مواجه شده اند. بنابراین تصمیم گیری در مورد انتخاب بازار مناسب یکی از تصمیم های کلیدی در موفقیت شرکت هاست که تأثیر مستقیمی بر میزان سودآوری آن ها دارد. تصمیم گیری پیرامون انتخاب بازار مناسب، یک مسأله تصمیم گیری چند معیاره است. از این رو هدف مطالعه حاضر رتبه بندی جذابیت بازار ملی و منطقه ای فرصت های سرمایه گذاری بخش خصوصی در شهرک ها و نواحی صنعتی ایران به روش AHP است. روش: این مطالعه از لحاظ جهت گیری، در دسته پژوهش های کاربردی و از لحاظ ماهیت نیز در گروه پژوهش های اکتشافی قرار می گیرد. همچنین به لحاظ قطعیت داده ها کیفی به شمار می رود. روش نمونه گیری روش قضاوتی و هدفمند است. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه خبرگان، مدیران واحد صنعتی و اساتید دانشگاه است که در این میان 16 مصاحبه انجام و مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت. یافته ها: پس از تجزیه وتحلیل مصاحبه ها واولویت بندی به روش AHP، 15 عامل نهایی ارزیابی جذابیت بازار که از جمله (عوامل نرخ و سرعت رشد بازار، فرصت کسب سود در بازار، شدت رقابت، سهولت ورود به بازار (تهدید تازه واردها)، قدرت چانه زنی خریداران، تأثیر عوامل فرهنگی اجتماعی، تأثیر عوامل قانونی و اقتصادی) بودند، شناسایی شدند.نتایج: با مرور و جمع بندی شاخص های ارزیابی جذابیت بازارها که تاکنون در تحقیقات پیشین مطرح گردیده، شاخص هایی برای ارزیابی پتانسیل بازارها برای سرمایه گذاری ارائه گردید

Ranking of National and Regional Attractiveness Indicators of Private Sector Investment Opportunities Market in Iran's

Objective: With the dramatic changes in the world, due to advances in technology, globalization of markets, companies and industrial areas have faced new conditions of political economy. Therefore, deciding on the right market is one of the key decisions for the companies in achieving success, and has direct impact on their profitability. Therefore, the purpose of this study is to rank the attractiveness of national and regional markets of private sector investment opportunities in industrial parks and areas of Iran, using the AHP method. Method: In terms of orientation, the study lies in the category of applied research and in terms of nature, it lies in the category of exploratory research. It is also considered qualitative in terms of data certainty. Sampling was applied using the judgmental and purposeful method. The statistical population of the present study includes all experts, manages of industrial companies and university professors, from which 16 interviews were conducted and analyzed. Results: After analyzing the interviews and prioritizing the results using the AHP method, 15 market attractiveness indicators were identified, including geographical distance, marketing growth rate, market size, rate and speed of the market growth, profit gaining opportunity in the market, intensity of competition, market stability, ease of entering the market (threat of new-comers), bargaining power of buyers, threat of substitute goods, economic factors, environmental factors, socio-cultural factors, political factors and legal factors. Results: By reviewing and summarizing the market attractiveness indicators that have been proposed in the previous researches, a set of indicators were provided to evaluate the potential of markets for investment.

تبلیغات