آرشیو

آرشیو شماره ها:
۷۱

چکیده

هدف این مقاله واکاوی صلاحیتهای حرفهای معلمی از منظر رویکرد انتقادی با تأکید بر آراء پائولو فریره است. پژوهش حاضر با رویکرد کیفی و با بهره گیری از روش تحلیل فرارونده انجام گرفته است. حوزه پژوهش شامل اسناد، متون و منابع مرتبط با موضوع است که به روش نمونه گیری نظری از کلیه متون در دسترس به صورت کل شمار مورد مطالعه قرار گرفته است. یافتهها نشان می دهند فریره نقش های متفاوتی برای معلّمان رهایی بخش چون «پرسش گری»، «آگاهی سازی»، «آزادی بخشی» و «دگرگونی آفرینی» بر می شمارد. هم چنین صلاحیت های حرفه ای معلّمان با توجه به اندیشه های فریره در سه حیطه شناختی (شامل آگاهی از تاریخی بودن دانش، کاربرد دانش برای رهایی بخشی، تسلط بر دانش درباره فرایند یاددهی یادگیری، توانایی طراحی برنامه درسی بومی، درک هویت سیاسی دانش، توانایی ایجاد هشیارسازی) حیطه مهارتی (شامل، مهارت استفاده از روشهای تدریس، مهارت ایجاد توانایی نقادی در فراگیران، داشتن ارتباط متقابل با فراگیران) و حیطه نگرشی(شامل آموزنده مادام العمر، داشتن تواضع، بازیابی کرامت انسانی، تقویت امید در فراگیران برای رهایی، احترام به تفاوت های قومی، فرهنگی و مذهبی) است.

Teachers' Professional Qualifications from a Critical Approach with Emphasis on Paulo Freire's Views

This article aims to analyze teachers' professional qualifications from a critical approach with emphasis on Paulo Freire's views. This study was conducted using the qualitative approach and the transcendental analysis method. Its sample consists of documents, texts and related resources collected through theoretical sampling of all available texts as full census. Findings show that Freire considers different roles for liberatory teachers, such as "questioning", "raising awareness", "liberation" and "transformation". Moreover, teachers' professional qualifications, based on Freire's views can be divided into three domains, including the cognitive domain (historical knowledge, knowledge of the teaching/learning process, ability to design a native curriculum, understanding of the political identity of knowledge, and ability to create consciousness); the psychomotor domain (ability to use teaching methods, creating the critical ability in learners, interacting with learners; and the affective attitude (lifelong teaching, having humility, restoring human dignity, enhancing learners' hope for liberation, and respect for ethnic, cultural, and religious differences).

تبلیغات