آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۳۲

چکیده

بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، بیانیه ای راهبردی و تمدنی است که توسط مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، به عنوان راهبر و هدایت کننده کلان جامعه اسلامی، صادر و امور کلانی در آن مطرح شده است که بایستی برای اجرایی کردن آن، اندیشمندان این بیانیه را به نگرش، راهبردها و راهکارها تبدیل کنند تا برنامه ای عملیاتی به دست آید. تمدن اسلامی، به عنوان مفهومی ارزشمند و عمیق، هدف انقلاب اسلامی قرار گرفته است، لذا هر قدم آن چهل سال طول می کشد و گام دوم آن نیز، بر اساس برنامه چهل ساله تدوین شده تا طبق آن بتوان به تمدن جامع اسلامی دست یافت. در این تحقیق، که مبتنی بر روش تحلیلی توصیفی، گردآوری اطلاعات و مقارنه آرا است، ابتدا به کیفیت شکل گیری تمدن اسلامی توجه می شود و پس از آن نگرش، راهبردها و راهکارهای رسانه، جهت تحقق تمدن نوین اسلامی ارائه می شود. از جمله نتایج تحقیق آنکه: 1. نگرش اساسی رسانه ایجاد حس امید در جامعه است. 2. راهبردهای رسانه به طور کلی در سه قسم قابل ارائه است: اقناع نخبگانی، تأثیرگذاری مستقیم و انگیزه سازی و تحریک تمایلات. 3. راهکارهای رسانه نیز در شش مورد خلاصه می شود: تقویت رسانه ، تمرکز بر فعال کردن جست وجوگرهای داخلی، تولید کردن رسانه های مرجع، رسانه ای کردن افراد مرجع، تمرکز بر تولیدات فاخر و لزوم توجه به صداقت.

Explanation of the attitude, strategies and the media Approach for realization of Islamic civilization during the second phase of the Islamic Revolution

The statement of the second step of the Revolution is a strategic and civilizational declaration issued by the Supreme Leader, as the leader and guide of the Islamic community, and major issues are raised in that statement, which must be implemented by the scholars through transforming the topics into practical solutions and strategies. Islamic civilization, as a valuable and profound concept, has been the objective of the Islamic Revolution, therefore, each step of it takes forty years, and the second step is based on a forty-year plan, so that a comprehensive Islamic civilization can be achieved. In this research work, which is based on the descriptive analytical method, in gathering information and comparing opinions, attention is paid first to the quality of the formation about Islamic civilization, and then the viewpoints, strategies and solutions put forward by the media are presented for the realization of the new Islamic civilization. Among the results of the research are: 1. The fundamental objective of the media is to create a sense of hope in the society. 2. Media strategies can generally be presented in three categories:  persuasion of elites, direct influence, and motivating tendencies. 3. The media strategies are also summarized in six cases: strengthening the media, focusing on activating local search engines, producing mainstream media, promoting prominent people, focusing on high quality productions and the need to pay attention to honesty.  

تبلیغات