تعیین تأثیر بازاریابی رسانه های اجتماعی بر رفتار هواداران رویداد ورزشی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
بازاریاب ها و بالاخص بازاریاب های ورزشی، با توجه به یکپارچگی جوامع و توسعه سریع رسانه های اجتماعی، اهمیت رسانه های اجتماعی را، به عنوان یک ابزار قوی بازاریابی درک کرده و از این کانال بازاریابی، برای ارتباط با مشتریان خود استفاده می کنند. از این رو، هدف تحقیق حاضر تعیین تأثیر بازاریابی رسانه های اجتماعی بر رفتار هواداران رویداد ورزشی است. این پژوهش، از نظر هدف کاربردی و با روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل دبیران و دانشجویان تربیت بدنی عضو صفحه های طرفداری تیم ها و رویدادهای ورزشی بودند و برای جمع آوری داده طبق جدول مورگان تعداد 384 پرسشنامه به صورت برخط میان نمونه های در دسترس توزیع شد . داده ها با استفاده از پرسشنامه تئوری رفتار برنامه ریزی شده گردآوری شد، که روایی آن از نظر صاحب نظران و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ (86/.) مورد تأیید قرار گرفت. نتایج آزمون فرضیه ها، با به گارگیری نرم افزار SPSS، نشان دهنده آن است که نگرش هواداران، تأثیر مثبت و معناداری در رفتار هواداران رویداد ورزشی نداشت. ولی رابطه مثبت و معنادار لذت درک شده، هنجارهای ذهنی، کنترل رفتاری ادراک شده، با قصد رفتاری هواداران رویداد ورزشی، مبتنی بر استفاده از بازاریابی رسانه های اجتماعی تأیید شدDetermining of social marketing effect on behavior of a sports event fans
Marketers, especially sports marketers, considering the integration of societies and the rapid development of social media, understand the importance of social media as a strong marketing tool and use these media to communicate with their customers. Therefore, the aim of this research is to determine the effect of social media marketing on the behavior of sport events fans. This research has been done with a survey method in terms of practical purpose. The statistical population of the present study included teachers and students of physical education who were members of fan pages for teams and sport events, and for data collection, according to Morgan's table, 384 questionnaires were distributed online among the available samples. The data was collected using the theory of planned behavior questionnaire, whose validity was confirmed by experts and its reliability by Cronbach's alpha method (86 percent). The results of the hypotheses test, using SPSS software, show that the fans' attitude did not have a positive and significant effect on their sport events behavior. But the positive and significant relationship of enjoyed pleasure, mental norms, perceived behavioral control, with the behavioral intention of fans of a sport events, based on the use of social media marketing, was confirmed.